לתרומות לחץ כאן

הבדלה לפני צאת שבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול: נהגתי במשך שנים להוציא את השבת כחמישים דקות ויותר לאחר השקיעה . (כשהסתיימה תפילת ערבית). בשבועות האחרונים לא מתאפשר לי להגיע למנין זה . אני חייבת לעזור בבית וכמו כן אבא שלי מעדיף לעשות הבדלה מיד בצאת השבת. לכן התחלתי לשמוע הבדלה מיד בצאת השבת, אני מנקה ומסדרת ואז רצה לבית כנסת למנין נוסף לאנשים שמוציאים את השבת לפי רבנו תם או אפילו קצת יותר מאוחר.
יש לי 2 שאלות:
1. האם עלי לעשות התרת נדרים על זה שהתחלתי להוציא את השבת מוקדם יותר? אין לי אפשרות כאמור עקב המצב בבית להאריך את זמן השבת אלא אם אעשה לעצמי הבדלה.
2. אם אני שומעת הבדלה ואחכ הולכת לבית כנסת להתפלל ערבית, עדיין להגיד אתה חוננתנו בשמונה עשרה?

תודה רבה!!! ושנה טובה ובריאה!!!

תשובה:

שלום וברכה

גם אם את שומעת הבדלה לפני הזמן הזה, כל זמן שאת נמנעת ממלאכה זה בסדר. מעיקר הדין ניתן לעשות הבדלה אפילו בשבת עצמה מפלג המנחה, אלא שנמנעים מכך משום שהוא דבר התמוה לרבים, כמבואר במשנה ברורה בסי' רצט.

גם מי שכבר הבדיל על הכוס אומר אתה חוננתנו בתפילת ערבית, ראה משנה ברורה סי’ רצד ס”ק א.

מקורות:

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. כבוד הרב, זה הענין: מלבד ההבדלה אני עושה מלאכה האסורה בשבת מיד עם צאת השבת לאחר ההבדלה. לכן אני שואלת אם אני צריכה לעשות התרת נדרים. עד כה נהגתי לעשות מלאכה רק לאחר הבדלה שהיתה הרבה הרבה יותר מאוחר. כיום מיד בצאת השבת אני שומעת הבדלה ועובדת.
    אשמח לתשובה. תודה רבה!!

  2. שלום כבוד הרב,
    אכן עשיתי התרת נדרים ומוציאה את השבת ללא תוספת שבת.
    יצא לי השבוע ללמוד באורחות שבת חלק ג פרק 27 סעיף כ. כתוב שם שרוב הפוסקים אינם מתירים לבטל נדר של תוספת שבת. בשיעור באורחות שבת שלמדתי השבוע הרב אמר שהרב אלישיב לא מתיר נדר כזה.
    השאלה מה לעשות? האם התרת הנדר שלי תופסת ומותר לי לעשות הבדלה ומלאכה מיד עם צאת השבת???
    תודה רבה!!!

  3. זה שני נושאים נפרדים שאין ביניהם קשר כלל!!! שם מדובר שאדם קיבל שבת, עכשיו קיבל שבת ממש, והוא רוצה לבטל את זה. נניח אמר הריני מקבל שבת, ונזכר שבעצם הוא רוצה להתרחץ והוא בא לרב לבטל מה שקיבל בפועל. לא על אדם שיש לו מנהג לקבל שבת או להוסיף על השבת. אין קשר בין הדברים.

  4. אני הבנתי את הסעיף בספר כמדבר על אדם שקיבל תוספת שבת בכניסת השבת ועתה הוא רוצה להתיר את הנדר שלו ועל זה הם אומרים שרוב הפוסקים אוסרים זאת. הרב בשיעור שאני משתתפת בו כך הסביר סעיף זה. ולכן שאלתי על תוספת שבת במוצש"ק האם גם פה אסור להתיר את הנדר.

  5. אני מסביר שוב: אין הבדל בין כניסת השבת לצאתה, ההבדל הוא אחר, יש הבדל בין אדם שבפועל עכשיו ספציפית קיבל שבת, לבין אדם שהשבת הזו לא קיבל כלום, אלא שהוא רגיל לקבל וממילא יש לו חשש שמא זה נחשב לו נדר כמו כל הנהגה טובה. במקרה הזה האחרון לא מדובר שם בספר ועל זה ודאי מועיל התרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל