לתרומות לחץ כאן

לרמות את הציבור

שאלה:

הנה לאחרונה, שמתי לב כי ישנם מוצרים רבים המשווקים בחנויות המזון, ולפתע החליטו המפעלים להפחית בכמות של המוצר. למשל חבילת 'כריות' שכולם אוהבים היום וקונים הרבה, עד היום החבילה היתה מכילה 750 גרם, וכעת היא מכילה 686 גרם, כמות הרבה פחות ממה שהיה עד כה. או למשל חטיף נשנושים בטעם זעטר של החברה הפופולרית 'בייגל', היתה מכילה עד כה 300 גרם, וכעת היא מכילה 260 גרם.
הבעיה הגדולה שהכמות ירדה בהרבה, אבל המחיר נשאר אותו דבר, ולא מוכרים את המוצר בהתאם לכמות שבו.
וכך מרווחים עלינו החנויות, ואנו מפסידים.
השאלה שלי: האם אין בכך משום רמאות וגזל הציבור. אמנם על המוצר כתוב
מכיל 686 במקום 750, אבל אנשים לא שמים לב לזה, כי החבילה נראית אותו דבר בדיוק (אותו גודל למרות שיש פחות כמות) ומי שקנה עד היום במשך שנים מוצר מסויים, אינו נותן לבו לשים לב כעת מי השתנה במוצר, כי חושב לתומו שזה אותו מוצר, והראיה שלוקח מהמדף מיד אף מבלי להסתכל על המחיר, כי רגיל כבר לקנות מוצר זה, ויודע טעמו ומחירו של המוצר.
עוד יש לעיין, דאף אם נאמר שיש מי ששם לב שהפחיתו בכמות של המוצר, ובאמת לא היה רוצה לקנות את המוצר, כי אינו מוכן להשקיע סכום זה על כמות פחותה יותר, אך בכל זאת קונה את המוצר, כי רגיל אליו ואינו מוכן לוותר ע"ז, אך אינו עושה זאת בלב שלם, רק בלית ברירה קונה את המוצר,
האם מותר לכפות את הלקוח לקנות מוצר [כלומר המוכר ידע מראש שאף אם ישימו לב לתרמית, בני אדם בכל זאת יקנו, בגלל שכבר רגילים למוצר, ולא יפסיקו לקנות אותו בגלל שהפחיתו בכמות, האם מותר לעשות כן ?]
תודה רבה לרב הגאון שליט"א ומחילה על אריכות הדברים, אחר וראיתי שמיום ליום הדבר רק הולך ונפוץ יותר, ורואים יותר ויותר מוצרים שעושים כן.

תשובה:

שלום וברכה,

אם כתוב על גבי המוצר שהכמות ירדה, אין איסור של גנבת דעת. כל קונה יכול להבחין בדבר. 

העובדה שהאנשים התרגלו ויקנו, אין בזה איסור גנבת דעת. אין איסור לייצר מוצרים טעימים ולגרום לאנשים להיות מוכרחים לקנותם. וכמו כן אם אנשים רואים שהכמות הופחתה, וקונים בגלל שהתרגלו ואוהבים, אין בכך סרך איסור.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל