לתרומות לחץ כאן

מסחר במניות חו"ל

שאלה:

שלום וברכה,
אני עוסק במסחר יומי במניות בבורסה באהר"ב.
אני מקפיד שלא לסחור בחברות שאינם מהוגנות (כגון חברות הימורים וכדו') אמנם הרבה פעמים אני מתלבט בקשר לכל מיני חברות עד כמה אני צריך להיזהר בזה.
למשל, היום מניה של חברת ביגוד עלתה בעשרות אחוזים אבל נמנעתי מלנצל את העליה כי כידוע חברות ביגוד של גויים מרבות בפרסומות לא צנועות.
יש לציין, שבמסחר במניות אין כוונתי כלל "להשקיע" בחברה, אותי מעניין אך ורק המסחר, לקנות עכשיו ולמכור בעוד 5 דקות או בעוד יומיים.
עד כמה אני צריך להיזהר ולהימנע במסחר בחברות מסויימות? מה הגדר ההלכתי, מה הגדר הראוי?

בכבוד רב

תשובה:

שלום רב,

שאלה זו יותר מצויה לגבי חילול שבת ומאכלות אסורות שכאן אתה נהנה ישיר כביכול מדבר שאסור בהנאה, במקרה שלך זה לא שאלה ובודאי מותר.

ולמעשה: מותר לקנות מניות של חברות העוסקות בחילול שבת, ועוד יותר קל דין מניות של חברות העוסקות במאכלות אסורות. וממילא גם שאר איסורים אינם באחריותך.

מקורות:

על חברות העוסקות בחילול שבת, ראה שו”ת אגרות משה אה”ע ח”א ז, ואינו דומה לעשיית שותפות עמו האסורה כידוע, משום שאין לו אפשרות להביע דעה כמו הבעלים ואין להחשיבו כמסייע על ידי עוברי עבירה, כיון שבודאי יעשו את המסחר גם ללא קניית המניות, וכן דעת הגרי”ש אלישיב בישורון יג עמ’ תקכו, ובישורון כ עמ’ תקלה האריכו בזה, וע”ע חשב האפוד ח”א סי’ פב מנחת יצחק ח”ג א, ח”ה יח, מועדים וזמנים ח”ג רסט בהערה.

על מאכלות אסורות, ראה בהרחבה בשו”ת יביע אומר (ח”ח יו”ד סי’ יג) שכתב להתיר שותפות ברשת מלונות שיש להם מלונות רבים גם בחו”ל שיש שם מאכלות אסורות, מהטעם שאין כל אפשרות ליהודי לעסוק בזה בפועל. וראה עוד בשו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ א’ אות יא. וע”ע שו”ת משנה הלכות ח”ה סי’ קב. וראה עוד כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל