שאלה:
שלום לכבוד הרב, איך נפסק ההלכה, כיצד מחשבים שעה זמנית, כמו הגאון או כמו המגן אברהם?
והאם חישוב זמן פלג המנחה וזמן מנחה קטנה חורגים ולגביהם תמיד מחשבים לפי המ" א?
תשובה:
השאלה שלך קצת מורכבת, בהנחה שבעצם שיטת המגן אברהם מסתדרת בדרך כלל כשיטת רבינו תם דוקא, משום שאם לא כן נקודת החצות אינה בזמן שהשמש בחצי היום כמו שהעיר הגר"א בסי' תנא, ממילא יוצא שמנהג ארץ ישראל הוא בעיקר כדעת הגר"א ששיטתו מסתדרת גם עם הגאונים, וכידוע אכן פסק כמו הגאונים, וממילא העיקר להלכה שזמני היום והלילה הם כמו הגר"א, וכן ידוע מדברי החזון איש והגרי"ז מבריסק. אמנם כבר כתבו רבים מפוסקי זמנינו, שלגבי קריאת שמע שהיא מן התורה אין להקל, ויש לקרוא כשיטת המכן אברהם לפחות לפני התפילה ואפילו בלי תפילין, אבל לא להחמיץ לשיטתו את המצוה לגמרי. בזמן פלג המנחה ודאי המנהג הוא כמו הגאונים, לשיטת רבינו תם פלג המנחה זה בערך בזמן שקיעת החמה של שיטת הגאונים…
מקורות:
מ"ב נח, ד
ג' שעות — שכן דרך בני מלכים לעמוד אז ולהכי קרינן ביה עדיין ובקומך. ומונין אלו הג' שעות מזמן עמוד השחר כן כתב המ"א ודעת הגר"א משעת הנץ החמה ולענין לכתחילה אין נ"מ בזה דבלא"ה אסור לאחר וכנ"ל בסק"ג: