לתרומות לחץ כאן

אמירת שובה / ויהי נועם במוצ"ש בשבוע שיש בו יום טוב

שאלה:

שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול לגבי מה שנוהגים הספרדים, שלא אומרים שובה במוצש, כשחל יוט באותה שבוע. מה הטעם לדבר זה?

תשובה:

שלום וברכה

בקדמונים סידור רבינו שלמה ועוד הובא, שבפסוק ויהי נועם יש איזכור רחב לאותו ו' ולמעשה ידינו שענינו שיש שבוע של ששה ימים למלאכה, ולכן בשבוע שאין בו ששה ימים למלאכה זה לא נאמר. אבל הטעם היותר מפורסם הוא זה המובא בס' קושיות סי' סט ועוד, שאמירה זו היא כדי לעכב את חזרת הרשעים אחר השבת לגיהנום, ובשבוע שיש בו יום טוב בלאו הכי הקב"ה אינו מטריחם לחזור לשם לשבוע חלקי…

מקורות:

טור אורח חיים סי' רצה

ונוהגין לומר "ויהי נועם", לפי שהוא מזמור של ברכה שבו בירך משה לישראל בשעה שסיימו מלאכת המשכן. ונוהגין לכפול פסוק "אורך ימים אשביעהו", שע"י כן נשלם השם היוצא ממנו.  ואומרים סדר קדושה, לפי שהוא זמן חזרת רשעים לגיהנם ששבתו בשבת ועל כן מאריכין בעניני תפלות כי ממתינין להם שיסיימו כנסיה אחרונה של ישראל תפלתם, ועל כן נוהגין במקצת מקומות להאריך הרבה בויהי נועם וסדר קדושה, וכן כתב רב עמרם: זה שנהגו לומר ויהי נועם וקדושה דסדרא בנעימה ובאריכות נועם באפוקי שבתא, כדי שישתהו ישראל בהשלמת סדריהם כדי להאריך לרשעים מלחזור לגיהנם, דבמ"ש צועק הממונה על הרוחות חזרו לגיהנם שכבר השלימו ישראל את סדריהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל