לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תפילות בארמית בסליחות / לשבת בבית הכנסת בלי לקנות מקום

שאלה:

א) בקשר ל"מחי ומסי" שצריך להגיד במנין כיון שזה ארמית, האם המנין צריך להגיד ביחד או שמספיק שיהיו עשרה בביהכנ"ס למרות שכל א' אוחז בקטע אחר? כיון שמה שראיתי עד היום לא מחכים א' לשני. כל אחד אומר במהירות שלו ויש שמסיימים כשהציבור עדיין אוחז לפני תחנון ויש אחרים שמסיימים לאחר שהש"ץ אמר קדיש. האם זה בעייתי?

ב) כהנ"ל, מה קורה אם המתפללים לאט יותר מגיעים לקטע זה אחרי שהציבור עזב, האם מדלגים או שמסתמכים על כך שעיקר הסליחות נאמרו בציבור וממשיכים?

ג) בקשר לווידוי, למה שתהיה בעיה להתוודות שלוש פעמים ואין בעיה להתוודות כל בוקר ועשרה פעמים ביוה"כ? ממ"נ אם אסור לחזור על הווידוי למה ממחרת יהיה מותר?

ד) האם יש איסור גזל בתפילה בביכנ"ס ללא תשלום עבור המקום? ומה קורה אם באים רק למעריב? או מעריב ומנחה? אך לא לשחרית ומוסף?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שמתפללים בציבור גם אם אחד ממהר יותר והשני פחות אומרים פרק זה. בדומה למה שכתבו הפוסקים לגבי אמירת קדושת יוצר ללא ניגון טעמים, ראה במשנה ברורה בסי' נט סעיף ג.

אין בעיה להתודות שלוש פעמים, אלא שלדעת הגר"א אין לכך טעם לעשות זאת בזה אחר זה מיד, מתרכזים היטב במילות הוידוי וחוזרים בתשובה וכו'.

אין היתר לשבת על מקום בלי לשלם ככל שהנהלת בית הכנסת אינה מרשה זאת.

מעיקר הדין ניתן לכפות את כל בני העיר לשאת בתשלום של בית הכנסת כמובא בשו"ע חו"מ סימן קסג סעיף א. בזמנינו יש הרבה בתי כנסיות בעיר וכל אחד הולך למקום אחר, ולכן קשה לכפות את בני העיר על החזקת בית כנסת, שכל אחד אומר אני מתפלל במקום אחר. אך בית כנסת עצמו יכול לכפות את המתפללים שלא ישבו במקומות בית הכנסת ללא תשלום.

מקורות:

שו"ע שם

כופין בני העיר זה את זה (אפי' מיעוט כופין את המרובין) (רבי ירוחם נל"א ח"ו) לעשות חומה דלתים ובריח לעיר ולבנות להם בית הכנסת ולקנות ספר תורה נביאים וכתובים כדי שיקרא בהם כל מי שירצה מן הצבור:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל