לתרומות לחץ כאן

קילקול תבנית חד פעמית בשבת / קידוש בכוס חד פעמית

שאלה:

שלום: האם מותר בשבת, כאשר רוצים לזרוק תבנית אלומיניום לפח, לקפל אותה לחצי ואז לרבע ולמעוך אותה כדי לחסוך מקום בפח?

תשובה:

שלום וברכה

אם היא נקייה ושלמה וראויה לשימוש חוזר, נראה שיש להחמיר שלא לקלקל אותה, משום שמקלקל אסור בשבת וכלי חד פעמי לדעת הרבה פוסקים יש לו חשיבות של כלי [לענין נטילת ידים וקידוש]

מקורות:

על עיקר הנדון בכוס חד פעמית לקידוש: בשו"ת אגרות משה או"ח חלק ג' סי' ל"ט כתב שאין לכוס זו חשיבות כלי ואין לקדש בה, וכן כתבו פוסקים נוספים (ראה בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' כ"ג ועוד), אך יש החולקים בזה, וכן כתב השמירת שבת כהלכתה בפרק מ"ז סעיף י"א בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שלכתחלה לא יקדש בכוס חד פעמית, אך אם אין לו כוס אחרת יכול להשתמש בה. וסברת המתירים היא שהכוס מצד עצמה ראויה לשימושים חוזרים אך דרך העולם לזורקן, ואין מנהג העולם מגדיר את דין הכוס, ויש שכתבו שבכוסות של היום אף האגרות משה יודה שיש להן שם כלי מחמת חוזקן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אפשר בבקשה לקבל מקור על הענין של תבנית אלומיניום.
    כמו כן, האם למעך בקבוק שתיה גדול (ע"י הוצאת האויר מתוכו) כדי לחסוך מקום בפח, גם כן יש להחמיר?
    ומה ההבדל בין מגבעת שיש בה שקע שהתירו הפוסקים להחזיר למצב רגיל ואין זה נחשב תיקון, וא"כ ה"ה להיפך אין זה נחשב סתירה, וכן לגבי התבנית כיון שבקל אפשר להחזירה לאותו מצב שהיה קודם לכן.
    אשמח למקורות, תודה.

  2. הנושא הזה אכן נתון לשיקול הדעת בכל מקרה לפי ענינו, שכן בבאר היטב סי' שמ הביא שמחט שהתעקמה אסור לישרה ומקורו במגן אברהם ס"ק יא, ומלשון המג"א שנתעקמה מעט משמע שהיא עדיין ראויה לשימוש וניתן להחזירה למצבה הראשון ואעפ"כ, ואינו דומה לכובע שהתקמט מעט ששם זה משהו מאוד קל, אז עכשיו לדון עד כמה הקמט משמעותי וניכר בו תוצאותיו וכמה צריך לטרוח ליישר לגמרי, זה ענין של שיקול הדעת. מעיכת בקבוק גדול אינה נראית לי שונה מכובע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל