לתרומות לחץ כאן

מי צריך לשלם על הסתימה

שאלה:

אני שוכר דירה בקומה השנייה, ואצל השכן שגר למטה הייתה סתימה בשירותים, הוא הזמין איש מקצוע ופתח את הסתימה, בעל המקצוע אמר שהסתימה הייתה ממגבונים במקום שהצינור משותף לשנינו [דהיינו שהשירותים שלי ושלו מתחברים לאותו צנרת, וזה היה בחלק המשותף אחרי הצנרת שלו], רציתי לדעת האם אני צריך להשתתף בתיקון, ואם אני צריך להשתתף, האם התשלום עלי [השוכר], או על בעל הבית.

תשובה:

שלום וברכה,

סתימה שנעשית ברכוש משותף, חייבים כל בעלי הצנרת לשאת בעול הסתימה. ולכן אם הסתימה בצנרת של שניכם שניכם חייבים להשתתף בהוצאת התיקון. המשכיר צריך לשלם את תשלום הסתימה ולא השוכר. 

אני חושב שיש לך אי הבנה במציאות שלך. אם הסתימה נעשתה בצנרת המשותפת, הרי זה משותף לכל דיירי הבניין ולא רק לשניכם. ולמרות ששאר הדיירים יש להם צנרת משותפת אחרת בצד השני של הבניין, חייבים כל הדיירים לשלם כיון שזה רכוש משותף של הבניין. גם כשמשתתפים כל הבניין התשלום מוטל על המשכיר [החלק של השוכר].

נ.ב. אם ידוע מי השליך את המגבונים חייב המשליך לשלם את הוצאות הסתימה לבדו כדין מזיק.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    בבניין שלנו יש שלוש כניסות, האם כל דיירי הבניינים צריכים להשתתף, או רק דיירי אותו בניין.
    האם תמיד המשכיר צריך לשלם כשיש סתימה, או רק כשזה נמצא ברכוש משותף.

  2. לפי ההלכה כל שלושת דיירי הכניסות צריכים לשלם בהוצאות הסתימה. אך מאחר ויש טורח לערוך גבייה מכל דיירי הכניסות, לכן מקובל שבניינים בעלי כמה כניסות כל כניסה מטפלת בצרכים שלה לבדה. ולכן אם יש סתימה או נזילה או בעיה בזיפות של הגג כל כניסה משלמים לבדם. ולכן יש לכניסה לשמור את החשבונית של הסתימה כדי שבעתיד כניסות אחרות לא ידרשו מהם להצטרף לתיקוני הכניסה השנייה.
    הוצאות סתימה בין בפרטי ובין במשותף מוטל על המשכיר כמבואר בשו"ע חו"מ סימן שיב שכל דבר שצריך מעשה אומן מוטל על המשכיר. אולם אם השוכר השתמש בשימוש חריג, כגון השלכת מגבונים – הוא או בני ביתו, על השוכר לשלם את הוצאות הסתימה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל