לתרומות לחץ כאן

כיבוי הרכב בהגעה לבית החולים בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב .
שמעתי דרשה של רב מסוים .

והוא טוען שלדוגמה אישתך עכשיו יש לה צירים בשבת , היא עומדת ללדת ואתה חייב להסיע אותה לבית חולים .

אותו רב טוען שמותר לך לחלל שבת , להניע את האוטו , אך ברגע שהגעת לבית חולים , פה נגמר מבחינתך החילול שבת ואתה חייב להמשיך לשמור את השבת .

עד כאן הגיוני סך הכל .
אבל , אותו רב טוען שההיתר לחילול שבת נגמר ברגע שהגעת לבית חולים ומכאן אסור לך לחולל שבת יותר , זאת אומרת שהאוטו חייב להישאר דלוק ומונע עד סוף השבת ….

הוא טוען שאין מה לעשות
וגם אם יגנבו את האוטו , אתה חייב להשאיר אותו מונע ולא לסגור אותו …

כמו כן , אותו רב טוען שלדוגמה קנית בית בשווי 500 מליון דולר , אתה נמצא בבית בשבת ופתאום פורצת שריפה בבית .

אותו רב טוען שאין מה לעשות ואסור לכבות אש בשבת וברגע שתכבה , זהו חיללת שבת ואיבדת את העולם הבא שלך ( זה בתנאי שאין ילדים בבית , אז אין פה פיקוח נפש לפי דברו ) .

לכן שאלתי האם יש בדברו אמת או שהוא הקצין יותר מדי

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש להעדיף נסיעה עם גוי. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע [ואגב בתי החולים מתורגלים בכך…], אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך. אינני בטוח שכיבוי ביד שמאל הוא שינוי, לעשות עם אחורי האצבעות וכדומה.

לגבי כיבוי אש גם כן אינו מדוייק, יש שתי נקודות שחשוב לדעת: 1. בגלל שכל הבתים היום מחושמלים וכו', כל שריפה יש בה חשש פיקוח נפש, גם אם הבית ריק, זה יכול להתפשט לכל האיזור וכו'. כך הורה הגר"ע יוסף וכך המנהג. כמו כן מותר לכבות בגרמא, להביא כלים עם מים סביב השריפה שכאשר היא תגיע אליהם תכבה [מתאים יותר לשריפה קטנה ונשלטת].

שבת שלום.

מקורות:

לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה של סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל