שאלה:
שלום,
ראובן נדבק בקורונה ולא ידע מזה ורק לאחר שלא חש בטוב עשה בדיקה וגילו שהוא חולה קורונה, לאחר כמה ימים נתגלה ששמעון שהיה בסביבתו של ראובן גם כן נדבק (כמובן שאין ודאות שראובן הדביק את שמעון, אך יש סבירות שזה מה שקרה)
כיום ראובן החלים ושמעון מאושפז (ובעז"ה יחלים במהרה)
שאלתי היא האם יש לראובן אחריות על כך ששמעון מאושפז?
אובדן פרנסה? אם חלילה שמעון יפטר יש תביעה על ראובן אפילו בדיני שמיים?
תשובה:
שלום וברכה,
ראובן שלא ידע שהוא חולה, והתנהג לפי הכללים, אין עליו חיוב לא בדיני אדם ולא בידני שמים. זה לא נחשב שהוא עשה אלא משמים גרמו לשמעון. על כך נאמר לא ניתנה תורה למלאכי השרת.
אם ראובן קיבל תסמינים וזלזל והדביק אחרים, ודאי שהוא מזיק את הרבים, ועונשו גדול שמזיק את הרבים. אבל אדם שלא ידע מכך אין עליו כל טענה.
בהצלחה.
שלום,
מהגמ' בסנהדרין צה. "א"ל הקב"ה לדוד עד מתי יהיה עון זה טמון בידך על ידך נהרגה נוב עיר הכהנים ועל ידך נטרד דואג האדומי ועל ידך נהרגו שאול ושלשת בניו …"
וכן בנודע ביהודה ס' לד נראה שעל כל פנים צריך כפרה או שזה לא דומה?
מדברי הנו"ב נראה שם שאינו צריך כפרה כלל, ורק בגלל שהרב של השואל אמר לו שצריך כפרה אמר שם שיעשה כפרה והנו"ב הביא ראיה מהגמרא בסנהדרין שהזכרת.
ונראה יותר, שהמקרה של הנו"ב יותר חמור מהשאלה הנ"ל. שם המוכר שלח אותו ליריד ומת השליח, והנו"ב מסביר שאם השליח הציע את עצמו אין המשלח צריך כפרה. ושם השליחות גרמה לו להורגו. אבל כאן הנגיף מתפשט, ואדם שעדיין לא מודע שהוא נושא את הנגיף הרי הוא חי בצורה רגילה, ולא נדרש ממנו לא לצאת מבית [אם לא מודע שנדבק בנגיף] ואם הנגיף עבר ממנו לאחר הרי זה מעשה טבע שהדביק את השני, ולא הוא עשה זאת.
השאר תגובה