לתרומות לחץ כאן

לייצג תובע בבית משפט

שאלה:

1. אנחנו עובדים במשרד עורכי דין, ובעבר התייעצנו איתכם לגבי הדרך ההלכתית שיש לפעול בה על מנת שלא להיכשל באיסור ייצוג בערכאות. בזמנו כתבתם לנו, שיש לעשות פניה לנתבע או לבא כוחו ולהציע התדיינות בדין תורה, וככל שיסרב ניתן יהיה להגיש תובענה בערכאות, כאשר כל האיסור הוא בעצם הייצוג בדיון עצמו, לאפוקי מהכנת תביעות ומסמכים שונים 'מאחורי הקלעים'.

שאלתי, האם כאשר לקוח מגיע אליי, כשהוא מצוי כבר באמצע ההליך. כלומר, הוא כבר הגיש באופן עצמאי תביעה כנגד יהודי אחר בערכאות, וכעת באמצע ההליך, הוא מבקש שנייצג אותו בדיונים הקרובים הנוספים שיתקיימו – האם בנסיבות אלו, רשאי אני להקל ולהופיע בדיון? שהרי אמנם לא נעשתה פנייה ראשונית לדין תורה, אך כעת גם אם ירצה, לא בטוח שיאפשרו לו זאת, ולמעשה כמעט ובלתי אפשרי.

2. האם כאשר משרדנו מייצג גוי, שמעוניין לתבוע גוי אחר, האם גם אז, אני מחוייב להציע לו לפנות לדין תורה?

תשובה:

שלום וברכה,

1. מה שכתבת בסעיף א לא מדוייק. כאשר הזמן אוזל  – יש חשש שעד שיתבע בבית דין ויקבל היתר מבית דין לתבוע בבית משפט יהיו הפסדים לתובע, יכול לפתוח הליך בבית משפט ולהודיע לנתבע שברצונכם לדון בבית דין. אבל אם אין נחיצות בדבר, צריך לפנות לבית דין תחילה. כמו כן אם מדובר באדם שודאי לא יגיע לבית דין, אפשר לתבוע בבית משפט ולהודיע לו שמצידכם אתם מעוניינים בבית דין.

אסור לייצג תובע בבית משפט, גם אם התחיל את ההליך לבדו בבית משפט. העובדה שהתחיל שלא כדין לא מתיר לעו"ד לעזור לו להוציא כספים שלא כדין. מעבר לכך לפי חוק הבוררות סעיף 5 יכול התובע לעכב הליכים בבית משפט ולפנות לבוררות בהסכמת הצד שני.

2. מותר לייצג גוי שתובע גוי, כיון שלגוי מותר לתבוע גוי אחר.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל