לתרומות לחץ כאן

תפילה ארוכה / תחנון / עירוב מנהגים / קביעות עיתים

שאלה:

שלום רב, מספר שאלות בבקשה.

1) האם אתם עונים לשאלות בהתאם למנהג הספרדים או האשכנזים? (אני הולך לפי עדות המזרח למרות היותי אשכנזי).

2)מה הדין אם התחלתי להתפלל מנחה ביום שישי מספר דקות אחרי זמן הדלקת נרות (בדף השבועי זמני שבת של הבי"כ יהרשום שזמן דלקת נרות הוא ב 17:43 ואילו מנחה וקבלת שבת ב 17:50. אז מה קורה אם סיימתי מנחה אחרי שהשבת כבר נכנסה? הם יש איסור להתפלל מנחה של חול בזמן שכבר נכנסה השבת? והאם יש זמן מסויים שאמורים להתחיל להתפלל תפ' קבלת שבת?

3) קראתי שאין כל חיוב לומר תחנון ונפילת אפיים לאחר שמונה עשרה, אלא שזהו מנהג שהפך לדבר מקובל. אני שואל מכיוון שלוקח לי להתפלל שחרית כ 3 שעות כל יום אפילו שאני אומר כמעט את רוב התפילה בלחש כדי להחיש את הזמן. ולכן כשאני מגיע לתחנון ונפילת אפיים(בתפילת יחיד) אני עייף מאד ותשוש, ובמיוחד בתחנון ובנפ' אפיים של שני וחמישי שהם ארוכים ביותר! האם אכן כך הדבר?

5) האם מותר לערב מנהגי תפילות של עדות המזרח עם מנהגי תפילות של אשכנזים? למשל; פעם לומר ברכת המזון בנוסח אשכנז ופעם בנוסח ע' המזרח? או למשל; לומר את ההבדלה בנוסח אשכנז כי כך יותר נעים לי וכך אני רגיל ומרגיש טוב יותר.

4) בקשר לקביעת עיתים לתורה – עד עכשיו לא קבעתי עיתים אלא פשוט קראתי והקשבתי לשעורים שונים מרבנים שונים בערוץ יוטיוב ללא קביעת זמנים. אך אני רוצה מאד להתחיל מייד לקבוע עיתים. אך מה נחשב לקביעית עיתים? האם שמיעת שיעור תורה/ פרשת שבוע נחשב לקביעת עיתים? ומה בנוגע לקריאת שו"ת באתרכם? ומה לענין קריאת פירושים קלים למילות תפ' שחרית וכו'? אולי הרב יכול בבקשה לייעץ לי איך ומה עליה ללמוד באופן שייחשב לי לקביעת עיתים לתורה? אני מאד אעריך זאת.

בתורה ובברכהּ
יעקב 

תשובה:

שלום וברכה

1. אנחנו עונים לפי כל מנהגי העדות, כל אדם לפי מה שהוא, ומשתדלים לפרט תמיד את השיטות השונות כפי ידיעתנו.

2. יש לסיים מנחה לפני כניסת השבת כדי שלא להפסיד מצות תוספת שבת. גם אמירת קבלת שבת היא לכתחילה לפני השקיעה, אבל זה פחות חשוב, העיקר לבל שבת לפני השקיעה.

3. נכון שאמירת תחנון היא לא חיוב כמו תפילת שמונה עשרה, אבל עצם אמירתו היא דינא דגמרא, ועל אמירת והוא רחום בשני וחמישי אף שהיא תקנה מאוחרת יותר, כבר כתב הרמ"א "והפורץ גדר ישכנו נחש", אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות נכלל באמירה חריפה זו חלילה. בנוגע לכך שאתה מתפלל שחרית כל יום שלוש שעות, יש לבדוק אם זה בא ממקום טוב, או מסוג של חרדה כפייתית או משהו שאז כדאי לעבוד על זה. אם זה בא מקדושה מיוחדת [אינני מכיר בין גדולי ישראל אלא מעטים ממש שמתפללים כך…] לא אמרתי כלום, אבל כדאי לבדוק אם זה כך.

5. כל אדם חייב לנהוג כמנהג אבותיו, אין מקום לערב מנהגים ואין ליטול מנהגים של עדה אחרת, אתה אשכנזי תנהג כמנהגי אשכנז.

4. הנושא של קביעת עיתים לתורה הוא נדרש לא בשביל לעשות וי לעצמנו כל יום, אלא כדי שהלימוד יהיה משהו יעיל ומקדם, לכן כל יהודי חייב ללמוד לפי רמתו, אם אתה מסוגל ללמוד מעט גמרא, תקבע לך כל יום זמן ללימוד גמרא וזמן ללימוד הלכה, מאוד חשוב שיהיה עם חברותא במידת האפשר, יש גם הרבה כלי עזר, אבל ללמוד מסודר עם חזרות במטרה לדעת חלקים בתורה, ולהתקדם בידיעתה.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 2) אז מכאן אני מבין שעדיף להתפלל מנחה ביום שישי בשעת אחה"צ מוקדמת מאשר מיד לפני קבלת שבת למרות שבדף לוח הזמנים של התפילות של הבי"כ כאן באוסטרליה רשום שהדלקת נרות ב 17:43 ומנחה ניראה לי היה כתוב 17:50 (אולי הכוונה שהנשים מדליקות את הנרות והגברים עדיין יכולים להתפלל מנחה כיון שלא הדליקו א הנרות?). ובנוגע לקבלת שבת כביכול לומר לפני השקיעה אך גם אפשר לאחר השקיעה, כן? דרך אגב, האם אני בעצם מקל עלי את השבת בהדלקת נרות או שזה לא מחייב?

    3) לוקח לי זמן רב להתפלל שחרית כיוון אני לא ממלמל את התפילה במהירות רבה ולא הגיית כל מילה במילה כמו בהרבה בתי"כ של אשכנזים..שאיני יודע כיצד הם אפילו מצליחים בכלל לכוון במה שהם אומרים. ולפי מה שידוע לי צריך לחתך בשפתיים כל מילה במילה. ואין דבר כך בהרבה מבתיה"כ האשכנזיים. גם ע' המזרח קורים במהירות רבה אך לפחות הם אומרים מילה במילה. אני מתפלל כמעט את כל התפילה בלחש אך בחיתוך המילים. אך עדיין כשבלחש קשה לי לכוון את המילים אם אקרא במהירות מופרזת, לכן אני מנסה לכוון במילות התפילה ומן הסתם מירות הקריאה נהיית איטית יותר. סיבה אחרת לכך שאני קורא בלחש היא בגלל בעיית גמגום שיש לי, וכשאני קורא בקול הגמגום מעכב אותי ולכן אני מתפלל בלחש. אין לי בעייה של חרדה כפייתית..
    בנוגע לתחנון – אתה אומר שעדיין יש חובה לומר אותה, כן? פשוט מאד קשה בסוף התפילה לומר את התחנון ובמיוחד בשני וחמישי שזו קריאה ארוכה מאד ובין כה וכה אני בקושי רב אוכל להתכוון במילות התחנון. מה אומרים בעניין אצל ע' המזרח? הרמ"א זה לפי האשכנזים לפי מה אני יודע.

    4) אין לי חברותא. אני גר באוסטרליה ויש כאן סגר בגלל הקורונה. אז הכל אני עושה לבד, דרך האינטרט יו-טיוב וכדומה. שאלתי אותך; האם הקשבה לשיעורי פרשת השבוע ע"י רבנים שונים ביו-טיוב, נחשב ללימוד תורה ואפשר להחשיבן כחלק מקביעת ה "עיתים לתורה"? ומה לגבי קריאת שו"ת באתר של דין – נחשב לי כלימוד תורה ואפשר להחשיב קריאת שו"ת כחלק של קביעת עיתים לתורה?

    5) נכון אני אשכנזי אך אני מרגיש בנוח הרבה יותר להתפלל בבת"כ של ע' המזרח וכן מסידור של ע' המזרח, כבר שנים שאני מתפלל מסידור / תהילים / חומש של ע' המזרח. כמו כן, להם יש ניקוד מדוייק ותמיד ניתן לדעת בדיוק איך להגות כל מילה במילה (למשל השוא נע מנוקד בהדגשה והיא נאמרת
    כמו צירה או סגול) ואילו בסידור / תהילים / חומש רגיל של עדות אשכנז אין דרך לדעת בדיוק את אופן ההגייה אפשר רק לנחש..
    בנוסף לכך, משפחתי בעיקרון אינה שומרת תורה ומיצוות לכן אין לי לפי "מי" ללכת. ואת אבות אבותי כמובן שלא הכרתי. והשאלה שלי היא מדוע "אסור" להתפלל גם וגם(הרוב נוסח ע' המזרח ומיעוט נוסח אשכנז – למשל אני עושה הבדלה נוסח אשכנז או ברכת המזון; לפעמים אני ומר נוסח ע' המזרח לפעמים נוסח אשכנז. לדעתי הדבר טוב מאד לפחות שיהיה "אחדות" בתפילות אם עדיין אין ממש אחדות בין העדות.

    תודה על זמנך

  2. 1. אכן גברים מתפללים אחרי זמן הדלקת נרות ובלבד שיסיימו לפני השקיעה ויוכלו לקבל שבת מעט קודם כדי לקיים מצות תוספת שבת. אמירת המזמורים לא נורא אם זה גולש לאחרהשקיעה, אם קיבלת שבת קודם [הריני מקבל שבת. מספיק].
    2. אם אתה מדליק נרות בעצמך ורגיל לקבל אז שבת, תתפלל מנחה קודם.
    3. ודאי יש להתפלל במתינות ובחיתוך אותיות וכוונה ומי שבולס את התפילה לא עשה כלום, אבל שלוש שעות שחרית נשמע לי מעט מופרז. אינני מכיר מחלוקת לגבי התחנון, אבל אם אתה אנוס… אתה פטור.
    4. זה נחשב לימוד תורה, אבל אני מציע לך גם אם אין חברותא ללמוד לימוד איכותי יותר, יש גמרות מתיבתא או ארטסקרול שניתן ללמוד גמרא עם ביאור והרחבות, יש ספרי עזר בלימדו הלכה, זה יותר יעיל מקריאת שתשובות אקראיות באינטרנט.
    5. הנושא אינו אחדות וקירוב לבבות, פשוט מנהגי אבות מחייבים את הבנים משום אל תיטוש תורת אמך, קביעת ההלכה זה לא משנה שניתן להחליט לשנות אם רוצים, כל אחד ישלו את ההכרעות של רבותיו או העדה שלו. אבל אינני רוצה להכביד עליך, העיקר הוא להתפלל זה קודם כל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל