לתרומות לחץ כאן

לשון הרע על רבנים – לבקש מחילה?

שאלה:

שלום וברכה,
אם שמעתי מאדם לשון הרע על רב מסוים ולא היה לי נעים למחות בו וכד'
או אם אני דיברתי על רב מסויים לשון הרע…
האם אני חייב ללכת לאותו רב ולבקש ממנו מחילה? ידוע לי שרק אם נגרם נזק ממשי למי שדובר עליו צריך לבקש ממנו מחילה אך אם לא, אין צורך וצריך רק לעשות תשובה עם עצמי.. (קבלה לעתיד וכו')

תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

ככלל, נהגו שכיון שבקשת מחילה על לשון הרע גורמת צער לאותו אדם, שעכשיו הוא יודע שריכלו עליו, אין לעשות זאת, אלא לחזור בתשובה וזהו. אמנם אם מדובר ברב מורם מעם ואתה ממש איש פשוט שאין חשש שיעלב, יש לבקש את מחילתו ולא צריך לפרט ממש.

מקורות:

החפץ חיים בספרו (הלכות לשון הרע, כלל ד, סעיף יב) כתב שכשמספר לשון הרע רוצה לחזור בתשובה, עליו לבקש מחילה גם ממי שאינו מודע לכך שסיפר עליו לשון הרע (עי’ בבאר מים חיים שם שהמקור לכך בשערי תשובה, אות רז).

לעומתו, בספר תנועת המוסר (ח”א עמוד 363) מובאת דעת רבי ישראל סלנטר, שבמצב כזה אין לאדם רשות בשביל טובתו האישית לפגוע בחברו ולומר לו שסיפר עליו לשון הרע, מפני שבקשה זו תגרום לו עלבון וצער. לדעתו, עולה ש שבמצב כזה אין תקנה למספר, עם שיש שכתבו בדעתו שיבקש מהנפגע מחילה כללית, ודי בכך (עי’ מועדים וזמנים ח”א, סימן נד).

עם זאת, המחלוקת בין השיטות אינה רחבה, שכן במשנה ברורה עצמו (ריש סימן תרו) הביא את דברי המגן אברהם, שבשעה שמבקש מחילה מחברו צריך לפרט את החטא שחטא לחברו, אך אם חברו מתבייש בזה לא יפרט את החטא. כלומר, בוודאי שגם לפי דעת המשנה ברורה יש להתאים את בקשת המחילה לנסיבות העניין, ולהימנע מלצער את חברו, עד כדי טשטוש המעשה שנעשה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא ממש נעים ללכת לרב ולבקש ממנו מחילה (יש בזה מספר שיקולים שאני לא יכול לפרט…)
    יש אפשרות שלא לבקש? או שזאת חובה?
    ומה בקשר לשאלה הראשונה ששאלתי – בקשר לזה שלא מחיתי באדם שדיבר לשון הרע על הרב? האם רק זה לבד מצריך בקשת מחילה? או רק שאני מדבר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל