לתרומות לחץ כאן

מכונת גילוח צומת

שאלה:

שלום רב.

האם מותר להשתמש במכונה של מכון צומת או לא? קראתי כאן באתר שדעתכם אינה "נוחה" עם ההיתר שלהם, ואשמח מאוד להחכים למה מה שכתוב בלינק המצ"ב מטה לא מהווה היתר.

https://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=218&Page=1

יישר כוח.

תשובה:

זה לא "שדעתי לא נוחה מההיתר שלהם", הם לדעתי עושים דבר שי בו ריח של הונאה… הם פשוט סבורים שאין בכלל בעיה במכונת גילוח, ומבחינתם רוב ככל מכונות הגילוח כשרות, ועל פי זה הם נותנים הכשר. זה לא הכשר…  הכשר לפי הבנתי זה כאשר מבינים מדוע רוב הפוסקים חששו במכונות גילוח להשחתה בגלל סמיכות הרשת לסכינים ודחיקת העור פנימה וכו', ומוצאים מכונה שאין בה בעיה זו שדיברו עליה, אבל לתת הכשר על סמך זה שכל הפוסקים שחששו לכשרות המכונות שגו, זה לא הכשר… ולכן, כיון שגדולי הפוסקים כן חששו לכך, ידועה בזה דעתם של החפץ חיים בליקוטי הלכות, ופוסקי זמנינו מכל החוגים והעדות, יש לקנות עם הכשר שמכיר בשאלה ומחפש לה פתרון.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. יתכן מאוד לומר שהרבנים שאסרו ייחסו את האיסור לתוצאה שהפנים מגולחות למישעי, ולכן אסרו מסברא שאין כאן מספרים אלא תער. אך עם השנים בהתפתחות הטכנולוגיה, נוצרה אפשרות לבדוק במציאות בפועל מה קורה שם עמוק מאחורי הרשת, ולראות מה בפועל גורם לחיתוך, האם תער או מספריים.. והם מוכיחים (בין שלל ההוכחות) שללא הרשת אין הסכין חותכת, וכן הם מוכיחים שהסכין לא נוגעת בבשר ישירות אלא ישנו מרווח בין הסכין לבשר…
    ומה שבפועל העור חלק, לזה הם הסבירו (וזה אפשר רק ע"י בדיקה טכנולוגית במפעלים) שהשערה פשוט נמשכת החוצה, נחתכת, וחוזרת פנימה.. ולכן על אף שהפעולה בפועל היא מספרים ולא תער, אעפ"כ בתוצאה היא תחושה של גילוח למישעי..

    כך שהן אמת נכון הדבר, לומר על כל הרבנים שהם שגו, זו לא דרך ולא הכשר.. אבל הם באים עם כלים טכנולוגיים שלרבנים (בעיקר בעבר) אין, והם מגיעים עם בדיקות והוכחות שהפעולה נעשית כפעולת מספרים.

    אגב, זה לא מדוייק שכל הרבנים אוסרים.. בעבר היה יחסית קונצנזוס בנושא, מכיון שהתחושה החלקה לאחר הגילוח, כמעט ולא השאירה מקום לספק, ולכן הדבר נאסר. אך כיום ישנם רבנים שמתירים.. למשל הרה"ג רבי שבתאי לוי שליט"א (רב בשכונת רמת אהרון בבני ברק. אח של הרה"ג רבי משה לוי זצוק"ל) מתיר כמעט בשופי.

    אז מה למעשה?

  2. מה שכתבו פשוט אינו נכון, עיקר הסיבה שיש שאסרו מכונת גילוח, היא משום שבגמרא מבואר שמספרים מותר כיון שאינם משחיתים ויש שיער ניכר, אבל כאשר המספרים משחיתים כמו תער, כלומר התוצאה זהה ורק אופן הפעולה שונה, אין היתר של מספרים, ראה בזה בהרחבה רבה בס' מכונת גילוח בהלכה של הרב פויפר ועוד. כך שעובדתית המאמר הזה שגוי.
    אבל לי לא מפריע שלא כותבים נכון, קורה שטועים וזה קורה לכל אחד, לי מפריע איך ניתן לתת "הכשר" כארש אתה לא בודק את המכונה וכו', אלא סתם כופר בכל הבעיה? הרי האדם שמבקש הכשר חושש לדעת האוסרים ובשביל זה הוא רוצה עם הכשר! זה בעיני לא נכון כך לעשות.

  3. זה שההיתר במספריים הוא משום שיש שיער ניכר, זה סימן ולא סיבה. דהיינו זה לא 'טעם' ההיתר, אלא זה סימן שאלו מספרים שאינן משחיתות בשונה מתער שמשחית (מכיון שתער הוא צמוד לבשר ומספריים רחוקות מהבשר, וכמ"ש המג"א ביו"ד על המקום). אך לולי יצוייר מספרים שלא משאירות שיער ניכר, אין מקור לאסור, לא בשו"ע ולא בנו"כ ולא בפוסקים.

    זאת ועוד, הסיבה לזה שאין שיער ניכר במכונת גילוח אינו משום שהמספרים האלו חותכות צמוד לבשר (ולכך רצה מי שרצה לאסור, וכמו שכתבתם שזה דומה לתער בענין זה), אלא המספריים בוודאות לא חותכות צמוד לבשר (ולכן מהסיבה ההיא הדבר מותר), אלא רק משום שהטכניקה היא שיש שם כעין צבת שמושך את השערה החוצה, גוזר אותה (רחוק מהבשר ולא צמוד כתער!), ומשחרר את השערה והיא נבלעת בבשר בשורש שלה (כמו קפיץ מתוח שמשחררים אותו). ולכן אף שהסכין חותך רחוק מהבשר, התחושה שמתקבלת היא תחושה חלקה…

    כך שמה בדיוק הסיבה לאיסור?

  4. על זה גופא האריך בספר הנ"ל להביא מחלוקת ראשונים ואחרונים גדולה בביאור הגמרא במכות שם, והביא בזה גם לכאורה מחלוקת הסוגיות, שכן בגמרא לגבי נזיר מבואר לכאורה כדבריכם והביא מדברי האחרונים שדנו בזה ומה שתירצו ועוד ועוד, אין טעם להאריך כאן קחנו משם, מה שכתבתי הוא רק שאחר שהפוסקים כן חששו לשיטות ראשונים אלו, לתת הכשר בלא להתחשב בכל האוסרים, זו שיטה לא נכונה שיש בה לדעתי הטעייה של הציבור. אין לי ספק שמי שמחפש הכשר על מכונה לא מוכן לקבל את ההנחה שכל המכונות כשרות, ולכן בעצם עובדים עליו כאן, וזה לא משנה אם אותו לקוח צודק או לא.

  5. סיכום דעת הרב שליט"א: האישור של מכון צומת הוא לפי הסוברים שההיתר של מספרים כעין תער הוא במעשה ולא בתוצאה, ולכן אפילו בתוצאה של חלק למשעי (ואף בהצמדה לבשר – הדבר מותר). רוב הפוסקים חולקים על כך (ולמי שסומך על השיטה הזו, שלא ברור מה המקור שלה – אין צורך בהכשר של צומת).
    דעתי הקטנה: א. אינני יודע, אך יתכן שהבדיקה שלהם כנראה מוודאת שאין תער שחותך לבד (על מנת שיהיה מספרים כעין תער במעשה). ב. למעשה הם מפרסמים באתר שלשיטתם אין בעיה כמעט בשום מכונה, והבדיקה היא לרווחא דמילתא. ג. נראה לי שהם גם אוסרים הצמדה לבשר במידה כזו או אחרת, שהרי גם עם סכין של מספריים אפשר לחתוך על ידי לחץ חזק. ד. זכור לי שהחפץ חיים והחזו"א כן התירו להתגלח. ובכל אופן כך נוהגים הרבה אנשים יראי שמים (בעיקר בקהילות הליטאיים) והרבה מעמך ישראל. האם אין להם כלל על מי לסמוך ואין שום שיטה כזו והם כולם עוברים איסור דאורייתא (או שמדובר על דעת מיעוט שלא התקבלה בקרב הציבור החסידי והספרדי)?

  6. 1. יתכן, אבל זו בעיה אחת מכלל הבעיות הקיימות, ומי שחושש לדברי הפוסקים שיש בעיות במכונות אין לו להסתפק בהכשר זה.
    2. נכון, וכאן ההטעייה, כי אנשים לא בודקים באתר שלהם ולא קוראים את המאמרים, רק רואים בחנות שיש הכשר.
    3. כל אדם שהתגלח פעם יאמר לך שאין מצב להתגלח בלי להצמיד, זה הבלים.
    4. החפץ חיים אסר להתגלח במכונה שעושה "נול" – אפס, הליטאים שמקילים סמכו בעבר על שמועות שונות לגבי מכונות שונות שהן כשרות, שרובן לא היו מבוססות די הצורך ודי למבין, כיום רוב ככל בחורי הישיבה משתמשים במכונות עם הכשר טוב כמו לש הרב גרוס ויש היום עוד הכשרים.

  7. מה אם המכונה של פיליפס
    של צומת oneBlade שעובדת כמו שני פטרים
    שהקצא של נפטר לא נוגע בעור אבל החוצץ בין הסכין לעור מאוד דק ?

  8. הרב דביר שליט"א מהר נוף טוען שיש דגם של מכונה של פליפס שהיא כשרה. הרב דביר מפורסם כיר"ש גדול. מה דעדכם על הדגם הנ"ל.

  9. הדגם החדש (10) של הרב גרוס, שמעתי מהרב מורגנשטרן שהוא מפקפק בכשרותו, ולכך הוא מכשיר רק סכינים של משמרת ההלכה, מה דעתכם נוטה?

  10. אינני יודע מי זה הרב דביר מהר נוף, הרב דביר שמכשיר מכונות הוא מסנהדריה המורחבת. בכל מקרה אינני בקי בסוגיה בעצמי, רק מציע לרכוש מה שיש גוף כשרותי רציני שמפקח.

  11. כנ"ל, אין לי עמדה אישית לגבי מכונות הגילוח, לא בדקתי בעצמי ואינני יודע לבדוק מתי זה אכן משאיר מספיק מהשערה ולא פועל בה פעולת תער, אני סומך על הגופים הרציניים, לבני קניתי עכשיו סכינים של הרב מורגנשטרן והוא מרוצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל