בני ישראל מהודו – שני קהילות

שאלה:

נודע לי שגם בקרב קהל "בני ישראל" מהודו, היו שני קבוצות, כמו אצל הקוצ'ינים אלא שאצל הקוצ'ינים דבר זה ידוע לכל. כת "הלבנים" שטענו שהם צאצאי היהודים המקוריים, וקהל גדול של "שחורים" שהיו צאצאי הודים ש"התגיירו". מתוך הנחה שאותם גרים, או לפחות חלקם, לא התגיירו לפי ההלכה, מדוע לא התייחסו לכך הפוסקים שדנו אודות קהל "בני ישראל"?

תשובה:

שלום רב,

בעבר חקרתי מעט על קהילה זו, ונדמה לי שבאמת היו שם שתי קבוצות. אבל זה ממש לא משמועתי. ספק גדול יש על יהדותם – של כולם! למעט הקהילה הבבלית שהיתה במומבאי. שחלקם הקטן התחתנו עם בני ישראל בהשפעתם של משפחה אחד מפורסמת וזה היה רק לפני כ80-100 שנה ולא יותר.

צריכים להבין. הרבנים שעסקו בסוגיה זו של בני ישראל, לא היה לפניהם את מירב המידע שהיה אח"כ. בוודאי הגרי"א הרצוג שמפורש בתשובותיו איזה מידע היה לפניו וזה לא הרבה. וגם האחרים היה לפניהם מידע מאד חלקי. פעלו בנושא זה אינטרסים פוליטיים חזקים מאד, והיו כאלה שמשכו את הסוגיה כאילו הנושא המרכזי הוא כשרותם לקהל (חשש ממזרות) ולא עצם יהדותם. כאשר המציאות היא ממש לא כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל