שאלה:
שלום רב,
חתך בצל בסכין פרווה על קרש חיתוך פלסטיק בשרי (שחתכו עליו בצל עם סכין בשרית), האם הסכין נהפכה להיות סכין בשרית מחמת קרש החיתוך כדעת החכמת אדם [שכתב (כלל נו, ב): "ונראה לי דאם חתך עליו הערינג ואוגרקעס חמוצים אפילו דיעבד אסור, דדוחקא דסכינא וחורפא דמליח מפליט מן הכלי על כל פנים במקום החתך. ואף ששמעתי שמקילין בזה, שאומרים דזה לא הוי דוחקא, לא נראה לי כלל] או שנוהגים להקל בזה בדיעבד, ומדוע?
נודה לציון מקורות.
תשובה:
שלום וברכה
יש בענין זה מחלוקת כידוע, אמת הדבר שכך החמיר בחכמת אדם, וכן נראה בדעת תורה למהרש"ם צו א, אבל יש חולקים, ראה ס' יהושע סי' קכד, ולמעשה הכרעת הגר"ש וואזנר להקל בזה כדבריו, ראה קובץ מבית לוי יו"ד עמ' לה, וכן הובא בס' אהל יעקב שם הערה כו בשם הגרי"ש אלישיב, וראה שם מדברי בדי השולחן שהחמיר בזה, וכתב שאם מדובר בכלי שלא ניתן להכשירו צ"ע לדינא.
שבת שלום.
אין מקום להקל כאן יותר כי סו"ס גם הקרש חיתוך עצמו לא נעשה בשרי אלא ע"י חתיכת בצל בסכין בשרי?
נכון.
השאר תגובה