לתרומות לחץ כאן

מנקה בבית כנסת עניין פיצויים

שאלה:

אני ראש כולל.
כיוון שצריך לנקות את הכלל בכל סוף שבוע ולהבדיל גם את השירותים במשך השבוע,
אחד האברכים שהציע את עצמו שהוא ינקה גם את הבית מדרש ולהבדיל במשך השבוע את המטבח והשירותים.
מבחינתי לא היה סיכום על שעות מסוימות שבהם ינקה, אלה בזמן שיתאפשר לו היה לו מפתח של הכלל, יכול להגיע מבחינתי גם באמצע הלילה אין בעיה בזה.
המחיר נקבע פאר עבודה על ניקיון בית המדרש היה מחיר מוסכם בינינו להבדיל על ניקיון השירותים במשך השבוע על כל פעם שהוא ניקה קיבל גם סכום מסויים בסוף כל החודש היה אומר לי החודש ניקיתי שלוש פעמים את הבית מדרש פעמיים את השירותים וכך הייתי משלם לו חודש בחודשו.
חוץ מהבית מדרש של הכלל שהוא היה מנקה יש בית כנסת מעל הכולל ששם מנקים אחרים. אבל כיוון שהמנקים התבגרו הם עזבו את העבודה מעצמם לפני כחודשיים.
הצעתי לאותו אברך שמנקה את הכולל שינקה גם את הבית כנסת,
הוא דרש מחיר קצת גבוה ומשום מה הסכמתי על המחיר. אבל אמרתי לו כמה פעמים שזה מחיר מופקע.
לפני כחודש וחצי
מצאתי מישהו שהוא מוכן לנקות גם את הבית הכנסת למעלה וגם את הכולל ב 60% מהמחיר של הברך דרש דורש ממני.
פניתי לאברך אמרתי לו השגתי ב 40% פחות מה המחיר שאתה דורש!
אמרתי לו תשמע אני מרוצה ממך אבל תוריד את המחיר המחיר הוא גדול עליי.
אמר לי האברך,
מבחינתי אתה יכול לקחת את מי שמצא את לנקות לך אני במחיר כזה לא מוכן לעבוד. בכל אופן אמר לי כיוון שהתחלנו את החודש ולציין זה היה תחילת החודש שעבר אני עד סוף החודש עובד. אמרתי לו אין בעיה תעבוד עד סוף החודש בחודש הבא אני לוקח את המנקה החדש.
וכך סיכמנו בינינו. כשהגיע כמעט סוף החודש פנה אליי שוב אברך ואמר לי אולי ננסה להגיע לאיזה מחיר פשרה בינינו ותוך כדי דיבור הוא שוב חזר בו ואמר לי שבמחיר כזה הוא לא מוכן לעבוד. אבל כיוון שהייתי מרוצה מהשירותים שהוא נותן לך כולל, דיברתי עם המנקה השני שלא בטוח שאני אקח אותו כי יכול להיות שאותו הברך ירצה להמשיך לעבוד במחיר סביר יותר אז אמרתי לו תישאר בסטנד ביי עד סוף החודש אני אראה מה קורה עם האברך.
יום שישי סוף החודש האברך הגיע אליי כדי לקבל את התשלום האחרון המגיע לו.
וראיתי שהמנקה החדש לא הגיע, שאלתי את האברך מה קורה?
אתה רוצה להמשיך במחיר סביר? ואז הוא שואל אותי מה עם המנקה השני מה הוא לא מגיע?
אמרתי לו בוא נתקשר התקשרתי ליד האברך למנקה השני, שאלתי אותו מה קורה אתה מגיע סימן שאלה הוא אמר לי, את אמרת לי להיות בסטנד ביי. כל הדיבור היה ליד הברך בדיבורית.
האברך נופף לי ביד לאות הסכמה תיקח אותו זה בסדר, במחיר כזה אני לא עובד שיהיה בהצלחה נקודה לקח את התשלום של אותם הניקיונות של אותו החודש האחרון והכל בא על מקומו בשלום:
אתמול בבוקר הגיע אליי האברך וטוען בפניי שהוא דיבר עם מורה הוראה כיוון שהוא עבד אצלי קח אותו אין במשך שבע שנים מגיע לו פיצויים על שבע שנים זאת אומרת משכורת חודשית אחת על כל שנה שהוא עבד אצלי.
מבחינתי אני טוען שהוא לא היה עובד אצלי אלה נותן שירותי ניקיון לא היו מעולם שעות עבודה מסודרות ולא שילמתי לו מעולם פר שעה אלה לפי שירותים שהוא היה נותן לי. ועוד טענה נוספת אני טוען שאני לא פתרתי את אותו אברח מהעבודתו אלה השגתי מחיר יותר זול לשירותים שהוא נותן לי וניסיתי להגיע איתו בהסכמה למחיר זול יותר, אך הוא התעקש במחיר גבוה יותר והוא בעצמו עזב את העבודה.
השאלות הן:
האם אדם שנותן שירותי נקיון זה נקרא עובד? שאלה שניה ואם נאמר שכן הרי לא אמרתי לו שיעזוב אלה ניסיתי להגיע איתו להסכמה במחיר סביר יותר אך הוא זה שלא הסכים להגיע לפשרה וטען שמי שעובד במחיר הזה הוא פראייר.
מחכה לתשובתך רמה 

תשובה:

שלום וברכה,

האברך שהיה עורך ניקיון עם משכורת דינו כעובד ומעביד, ואם אתה מפטר אותו או מגרע לו משכרו הרי זה כפיטורין, ויש לשלם לו משכורת לשנה.

אתה יכול לומר לו שאתה לא מפטר אותו ואתה נותן לו משכורת לפי המחיר שעבד עד עכשיו ושינקה את מה שניקה עד עכשיו בלבד. ובזה אין כאן פיטורין ואם הוא יעזוב אינך חייב לשלם לו כיון שאין תלוש ואין הפרשה על פיטורין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל