לתרומות לחץ כאן

קורונה

שאלה:

האם מפעילי קורסים צריכים להחזיר תשלום על כך שעברו ללימודים ב'זום' השאלה שלי היא גם על הזמן שלא היתה ברירה אחרת (מה הדין במכת מדינה) וגם אחרי שכבר היה מותר ומטעמי נוחות או חוסר מקום הם המשיכו בזום.
אם כן אז כמה?

תשובה:

שלום וברכה,

על הזמן שהיה מכת מדינה ולא היה ניתן להעביר שיעורים, אין חובה לתלמידים לשלם עבור הקורס שבוטל. ואם הקורס הועבר בזום, וכל התלמידים המשיכו את הקורס דרך הזום, חייבים לשלם עבור הקורס, אבל יש להפחית בתשלום, מאחר ששיעורים בזום אינם באיכות כמו שיעורים חיים. ויש לקזז כשליש מהתשלום – אם המקובל ששיעורים דרך זום עלותו כשליש פחות משיעורים חיים.

אם אחר זמן השביתה של הקורונה המשיכו השיעורים דרך הזום, והקורס גבה תשלום מלא והתלמידים שילמו ולא התנגדו, אין חובה להחזיר להם כיון שהם הסכימו למצב ולתשלום. ואם שילמו מראש – לפני הקורס, יש להחזיר להם כשליש מהתשלום.

בהצלחה.

מקורות:

התלמידים אינם חייבים לשלם עבור הזמן שהושבת בגין הקורונה כדין מכת מדינה שההפסד על הפועל ראה כאן בהרחבה.

אולם אם לימדו דרך זום, הרי שעשה את פעולתו וחייב לשלם לו שכר. אבל אין חובה לשלם שכר מלא כיון שלא נתן שירות של שיעור חי, אלא שיעור דרך זום. והמחיר שלו הוא פחות ויש לשלם לפי המחיר בשוק של שיעור בזום.

כמו כן תלמידים שאינם רוצים ללמוד דרך זום יכולים לבטל את המשך הקורס, כיון שלא נרשמו ללימוד דרך זום, והמכת מדינה שלא ניתן לקיים שיעורים הוא הפסד של המורה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי לשאול באמת מה המקור דווקא לרבע מהתשלום, ובפרט כשההפרש בדרך כלל בין קורס פרונטלי לקורס בזום הוא כשליש.
    אני אשמח לקצת יותר מקורות גם על כל התשובה תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל