לתרומות לחץ כאן

לעבור דרך בית כנסת כקיצור דרך לעבודה

שאלה:

האם מותר לעבור דרך בית כנסת לעבודה כי זה קיצור דרך כשאני קורא פסוק או נותן צדקה שם?

תשובה:

הקולא הזו לשבת שם מעט וללמוד אינה לכתחילה, כיון שסוף סוף המטרה היא קיצור דרך, ואין לסמוך על כך דרך קבע אלא רק בשעת הדחק.

מקורות:

אסור להכנס לבית כנסת או בית המדרש שלא לצורך לימוד או תפילה. ולפיכך מי שנצרך להכנס למקום כדי לקרוא לאדם הנמצא שם וכדומה, לפני שקורא לאותו אדם, ישב בבית הכנסת וילמד הלכה אחת או יקרא פסוק, ואם אינו יודע יבקש מאחד הלומדים שיאמר לו דבר הלכה או יקרא לו פסוק, ואם אין אפשרות זו, ישב שם שיעור מועט [די בישיבה בשיעור מועט מאד כשיעור הליכת ח' טפחים – שהוא 80 ס"מ], כיון שגם ישיבה בבית הכנסת נחשבת מצוה כפי שנאמר (תהלים פד ה): 'אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ'.

וכן ההולך ברחוב והשמש קופחת על ראשו, או שיש קור גדול, או שהחל לרדת ממטר גשמים, אסור לו להכנס לבית הכנסת או לבית המדרש כדי לנוח מעט מפגעי מזג האויר, או להמתין עד שהגשם יחלש. וכתב המשנה ברורה (סק"ד) שבמקום שיכול להכנס לבית אחר, אין להכנס לבית הכנסת אף אם רוצה ללמוד הלכה אחת או לקרוא פסוק. אך מסתבר שאם רוצה לנצל זמן זה ללימוד או קריאת תהילים מצוה להכנס לבית הכנסת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה נכון שהמשנה ברורה לא סומך על הקולא של לשבת ללמוד משהו קצר כשיורד בחוץ גשם, שמטרתו העיקרית היא להנצל מפני הגשמים (ובשער הציון יש ראיה מהמעשה של רב הינא ורב אדא)
    אבל אי אפשר להתעלם מערוך השולחן ומהגר"ע ועוד, שפוסקים שמותר להכנס מפני הגשמים ובלבד שילמד מעט.
    רבנו אבי העזרי התיר במפורש להכנס לביה"כ אם ילמד שם, וערוך השולחן פוסק שאפילו לקרוא פסוק אחד מספיק לזה. וכמה אחרונים הסכימו לזה להלכה למעשה.

  2. אינני רואה סתירה בין הדברים, אמרנו שבשעת הדחק זה מותר, וזו גם כוונת דברי ערוך השלחן שאם הוא נצרך לקרוא שם למישהו זה הפתרון, אבל זה לא אומר שזה לכתחילה.

  3. מחילה, לא מדוייק.
    אני מצטט מדברי ערוך השולחן:
    "נראה דבכהאי גוונא מותר גם ליכנס מפני החמה והצינה או מפני הגשמים. אף שנראה שנכנס מפני זה, מכל מקום כיון שלומד פסוק או הלכה – לא מינכר כל כך שנכנס מפני הגשמים והחמה והצינה." (עכ"ל)
    כלומר אתה לומד שכל עוד שלא ניכר כל כך שנכנס מפני הגשם – מותר.
    כבודו כותב שזה לא לכתחילה בגלל המשנ"ב שהחמיר, אבל למעשה כמדומני שהמשנ"ב הוא דעת יחיד בנושא זה, ולא מצינו עוד פוסקים שאסרו אפילו אם ילמד שם..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל