לתרומות לחץ כאן

דמי טירחא

שאלה:

אדם הגיע לגבאי בית הכנסת ואומר לו שמעוניין לתרום ספרים לבית הכנסת שיקנה והוא ישלם לו על הספרים, השאלה: האם מותר לגבאי לתמחר את הספרים במחיר יותר גבוהה ולקחת את ההפרש לעצמו , מדין שכר טירחא, או תיווך וכו', (והאם זה דומה לאדם שמתווך ספר תורה ולוקח דמי תיווך אפילו שלא הודיע למשפחה התורמת שהספר עולה פחות)

תשובה:

שלום וברכה,

בדברים שמקובל לקבל שכר תיווך או שכר טרחה, מותר להכליל את השכר במקח, ואין חובה לפרט את התשלום, אלא יגבה הכל כמחיר של המקח.

בהצלחה.

מקורות:

מותר לדרוש שכר בצורה עקיפה ואין עליכם חובה ליידע, וכמו שכתב מרן הרב אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"א סימן רה) שנשאל אדם שטרח וקנה קבר עבור אדם מחו"ל, ואותו שליח טרח הרבה בדבר ורוצה דמי תיווך עבור קניית הקבר, ומתבייש לבקש מאותו ידיד מחו"ל תשלום של תיווך, האם יכול לכלול את התשלום של התיווך יחד עם התשלום של הקבר. והשיב מרן זצ"ל שאם מקובל לדרוש תשלום של תיווך בסוג עבודה שכזו, מותר לו לכלול את התשלום של דמי התיווך בתוך הוצאות של קניית הקבר, ואת החלק של דמי התיווך ייקח לעצמו, למרות שלא פירש זאת למשלח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם גבאי יכול לקבל שכר על עבודתו?
    האם גבאי שמקבל שכר על עבודתו בית הכנסת יכול להיות בועד של בית הכנסת שקובע מדיניות וגם שבר הגבאי?
    האם יש הבדל אם בית הכנסת עמותה מורשה?

  2. אם הכל גלוי וידוע לחברי העמותה וזה בסדר מבחינתם שמשרת הגבאות תתבצע בתשלום, אז אין כל בעיה, ובודאי הגבאי צריך להיות חבר בהנהלה כי מי יודע מה קורה אם לא הוא… כמובן הוא לא יכול לשלוט על שכרו, אבל אני מניח שיש כמה חברי עמותה. באופן כללי חשוב שהוצאות בית הכנסת יהיו עם שקיפות נניח כל סוף שנה דו"ח הוצאות והכנסות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל