לתרומות לחץ כאן

חוב שנפרע על ידי רכישה באשראי שלא חוייבה

שאלה:

שלום רב,
אחותי היתה חייבת כסף לחברה. אותה חברה היתה בדיוק צריכה לבצע רכישה באינטרנט עבור אותו סכום של החוב. אחותי הציעה לה להשתמש בכרטיס אשראי שלה כדי לשלם עבור הרכישה תמורת החוב, וכך היה.
לאחר שקיבלה את הפריט שהוזמן, אחותי הבחינה כי חשבונה לא חויב בגין הרכישה. כנראה שהיתה טעות אצלם (חנות בצרפת המנוהלת ע"י גויים).
השאלה היא האם זה נחשב שנפרע החוב למרות שההזמנה לא שולמה על ידי אחותי?

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה יפה!

היות ולא גבו כסף מהלווה – מאחותך, אין זה נחשב פירעון חוב. והלווה צריך לפרוע את חובו.

בהצלחה.

מקורות:

הלווה שהביאה את הכרטיס אשראי שלה היא נחשבת שליח של של המלווה לשלם עבורה, והתשלום יהווה פירעון חוב. ובשולחן ערוך חו"מ סימן קפג סעיף ט ראובן ששלח שליח לפרוע את החוב לגוי, והגוי שכח מהתשלום, או שהשליח הטעה את הגוי והגוי לא גבה את חובו, או שהשליח התפשר עם המלווה ופרע לו רק חלק, בכל אלו המקרים הכסף חוזר למשלח – ראובן. והשליח לא זכה בכסף, למרות שהחוב נפקע מחמת השליח או שלא מחמתו, כל שהכסף לא שולם הכסף חוזר למשלח. וכמו כן בנידון דידן הלווה שהביאה את הכרטיס אשראי ולא גבו מהכרטיס, נמצא שלא הוציאה מעות, ולכן לא תוכל לקזז את החוב שלה, והרווח שהגיע הוא למשלח.

עוד יש להביא ראיה מדברי רע"א בהגהותיו לשו"ע סימן שמח בראובן ששאל חפץ משמעון ולוי גנב את החפץ מיד ראובן השואל. וראובן התפשר עם שמעון על התשלום, שלוי חייב לשלם לראובן רק את החלק שהתפשר עם שמעון ולא את כל שווי החפץ. מבואר שלווי משלם רק מה שגרם לראובן להוציא בגין הגנבה. וכמו כן כאן שאם הלווה לא הוציא הוצאות על פירעון החוב, אפילו שגרם למלווה רווח, כיון שלא יכול לדרוש את ההוצאות שלא הוציא, כמו כן לא יכול לסלק את זה מחובו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל