לתרומות לחץ כאן

שבת – פינוי ארגז צואה של חתולים

שאלה:

יש לחתולים ארגז שבו הם מתפנים. בארגז יש חול שמנטרל ריחות אבל אם לא מוציאים את הצואה של החתולים 2-3 ביום החול מתחיל להסריח. האם יש אפשרות להוציא את הצואה עם כף ועם קצת חול בשבת או האם זה יהיה בורר וצריכים לזרוק את כל החול שיש בארגז. האם ההלכה משתנה ביום טוב?
אפשר לסמוך על הדעה שיש בורר רק באוכל?
הלא גם הצואה וגם החול הם פסולת. או מפני שהצואה יותר פסולת מהחול אז זה נקרא בורר?

תשובה:

שלום וברכה

לצורך הענין החול נקרא האוכל, כי אותו אתה רוצה להשאיר, והצואה נקראת פסולת, ובהוצאתה יש בהחלט איסור בורר, ואין מקום להקל שדין בורר הוא רק באוכל משום שאין הלכה כך.

לגבי השאלה האם יש בורר כשמוציאים עם זה קצת אוכל מסביב, כידוע נחלקו הדעות: המשנה ברורה ביאור הלכה שיט סעי' ד מתיר זאת על פי דברי הט"ז שם ס"ק יג, ואילו החזון איש סי' נג מחמיר בזה. כך שהמיקל בענין זה יש לו על מה לסמוך. ספציפית כאן יש בעיה שהכל מוקצה [החול הוא גם מוקצה מחמת גופו שהרי אינו כלי, וגם בסיס לדבר האסור בגלל הצואה שבתוכו], וכל ההיתר להוציא זה רק בגלל הריח הרע וזה נקרא גרף של רעי, ממילא להוציא ביד גם חלק מהחול לכאורה זו בעיה, כי החול אינו גרף של רעי, רק הצואה שבתוכו וממילא יש כאן טלטול מוקצה, לכן נראה שאי אפשר לפנות את הצואה בשבת. אמנם מי שאינו מקפיד על החול להוציא מתוכו את הצואה שזה דבר דוחה למדי, אלא בכל כמה ימים שופך הכל יחד, בשבילו הכל נחשב גרף של רעי ומותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המציאות היא שהחתולים לא רק מתפנים על גבי החול אלא חופרים בחול, מתפנים ומכסים את הצואה עם החול. הם כמובן גם מטילים מים ואז הכל מתערבב ונוצרים גושים של צואה, מי רגלים וחול. לפי דעתי גם החול נהיה גרף של רעי.
    האם אתם חושבים אחרת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל