לתרומות לחץ כאן

גניזה – ספר נוצרי / דברי כפירה

שאלה:

שלום,
שאלות בנושא:
גניזה.

1]
אם הגיע לרכושי ספר-נוצרי
– איזה סוג של השמדה הכי מיטבי לקיים לו?
כל סוג שמוחק את האותיות לחלוטין ?
= קיימת העדפה לשרוף על פני לקרוע-במגרסה ?
-עושים את זה למרות שהספר מכיל שמות השם שאינם נמחקים בפנים ?

2]
באותו נושא:
ישראלי שבמהלך חייו התקרב ליהדות-האורתודוקסית -לאט,
= לא-בבת-אחת,
-ובמהלך התקופה הזאת
היה כותב לשימושו האישי: דברי תורה ותפילה
שהם לא 100% לפי כללי האורתודוקסיה,
–לפעמים כולל שמות-השם שאינם-נמחקים בתוכם. -האם הם טעונים גניזה ?
-או שמא רק את הדפים עם השמות-השם-שאינם-נמחקים
להביא לגניזה,
-ואת שאר הדפים ראוי להשמיד כדין-כתבי-הנצרות ?

3]
בנושא קרוב:
ישראלי שנמצא במקום בעולם שבו הבאת
דפים לגניזה באדמה היא הליך-יקר.
–במיוחד אם רוצה לוודא שהדפים
לא יגיעו לידי גידול-עובש והתפזרות-בטבע.
-האם מותר-לו הלכתית לשרוף או להמיס-כימית
–את הדפים שיש בהם דברי-תורה-ותפלה
שאינם מכילים את שמות-השם שאינם נמחקים?
–או שראוי להתאמץ-מאוד-מאוד שלא לשרוף דברי-תורה-אורתודקסים
גם אם לא מופיע בהם שם משמות השם שאינם נמחקים?
–האם עדיף להסתכן בכך שהדפים
יגדלו עובש או יתפזרו-בטבע על-פני לשרופם במכוון ?

תשובה:

שלום וברכה

1. ככל שמדובר בספר נוצרי כולו יש לשרוף, אבל אם מדובר בתנ"ך שמצורף לו הברית החדשה, יש להתריד, את התנ"ך לגנוז ואת הברית החדשה לשרוף.

2. אין להשמיד, רק לגנוז.

3. חלילה לשרוף, יש בזה איסור מחיקת השם, אלא לגנוז, וגם אם לא מצליחים בעומק משמעותי ויש חשש שברבות השנים יתגלה זה עדיף, אבל אני בטוח שניתן למצוא אפשרות לקבור באיזה שטח הפקר מיוער וכדומה.

מקורות:

1. עיין בשו”ת אגרות  משה יו”ד חלק ב’ סימן קל”ז וחלק א’ סימן קע”ב, ועיין בספר אמת ליעקב להגר”י קמנצקי זצ”ל ביו”ד סימן רפ”א הערה 199.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל