לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שוכר שקלקל חפצים במושכר

שאלה:

השכרתי דירה למישהו לבין הזמנים. הם עשו לי היזק למיחם, שלא עבד כבר , ובחושבי שהגוף חימום שלו נשרף שלטענתם השאירו אותו דלוק בשבת ולא
על "מצב שבת" וכך שבק חיים, אז זרקתיו. וכששאלתי אח"כ טכנאי אמר לי שיכול להיות שרק הטרמוסטט התקלקל ואפשר לתקן בעד 80-100 שקל, ועכשיו אני צריך לקנות חדש שעולה 230 שקל. כמה אני יכול לחייב השוכר?
וכן הם השתמשו לי במכונת כביסה ומיד בשימושם הראשון קילקלו לי אותה. שאלתי הטכנאי ואמר לי שיתכן שהם שמו הרבה כביסה או לא סגרו התוף וע"י זה זה קרה. ה שקרה שהגומי שם שמחזיק התוף נקרע . ואני חשבתי אולי גם ככה היה קצת קרוע והם השלימו הקריעה והם לא חייבים כ"כ או אולי
אם לא שהשתמשו לי במכונה זה היה מחזיק מעמד אצלי. על כל פנים אני לא יודע אם לחייב אותם על התיקון שלה לי350 שקל. אולי אני כלל לא צריך להכניס את ראשי לתסבוכת הזאת, ומצידי כל משהתקלקל לי בבית משהם נכנסו לתוכו הם צריכים לשלם. ואני נתתי להם מכונה בחזקת טובה.

תשובה:

שלום וברכה,

השוכרים שהזיקו צריכים לשלם את הנזק שעשו בלבד. ולכן אם הזיקו מיחם שהיה ניתן לתקנו עליהם לשלם מחיר של התיקון, ולא מחיר של מיחם חדש. ולכן אם זרקת את המיחם לא ניתן לגבות מהם יותר מדמי תיקון.

לגבי המכונת כביסה, אם השוכרים השתמשו שימוש רגיל והמכונה התקלקלה, אין עליהם חובת תשלומים, כדין מתה מחמת מלאכה שפטור. אם עשו שימוש לא רגיל – לא סגרו את התוף, או שהכניסו הרבה כביסה עליהם לשלם מחיר של הגומיה שנקרעה, אבל היות והגומיה הייתה קרועה לא ניתן לחייב אותם לשלם מחיר מלא, אלא מחיר של גומיה קרועה. ולכן המחיר יהיה קטן מאוד.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל