לתרומות לחץ כאן

עסקת תיווך של שכירות שהתגלגלה לקנייה

שאלה:

שלום וברכה.
ראשית תודה רבה על האתר הנפלא.
שאלה לגבי תיווך.
יש לי הסכם עם מתווכים בעיר מסויימת שיטפלו בדירה להשקעה שלי וכמה שנים הם מוצאים לי שוכר לדירה וכן מטפלים בבעיות תחזוקה.
לאחרונה הם הכניסו שוכר שאותו החתימו גם על שכירות וגם על קנייה אם ימצאו לו . לא מצאו לו דירה לקנייה ומצאו לו את הדירה שלי לשכירות .אותי לא עדכנו שגם חתמו איתו לקנייה .לאחר שנכנס לדירה נוצר צורך שלי דחוף למכור את הדירה .ולתומי שאלתי את המתווכת שעוזרת לנו בתחזוקה כמה אפשר לקבל על הדירה, ואמרה לי מחיר נמוך מאוד לטעמי עוד פחות ממה שקניתי. (להדגיש בזמן הזה היא כבר ידעה שהשוכר שהכניסה הוא זה שמוכן למחיר הנמוך ולא אמרה לי דבר) לכן הבנתי שאין לי מה לבקש ממנה שתנסה למכור לי , פניתי למתווכים אחרים וכן בעתונות החרדית והיו הרבה פניות .וכשביקשנו מהשוכר להראות את הדירה ,הוא לא הסכים בתואנות שונות ומשונות ,פשוט התעלל בנו. עד ששאלתי אותו תגיד לי מה זה ?
הוא אמר לי שהוא רוצה לקנות, ונקב במחיר שלפני כן אמרה לי המתווכת ולא אמרה לי שזה הוא . וגם לזה לא הסכמתי וניסיתי בכ"ז למכור לאחרים במחיר יותר גבוה והייתה הסכמה, אך השוכר לא מוכן להראות עד שהעמדתי לו אולטימטום במחיר יותר גבוה והסכים . וכנראה לעקוף את המתווכת שאיתה חתם הסכם תיווך גם על קנייה, הביא את גרושתו כקונה ובאמת היא חתומה מולי בחוזה .
עתה לאחר שהכל סגור ונחתם חוזה. המתווכת שעזרה לנו בתחזוקה ובמציאת שוכר רוצה דמי תיווך על המכירה בטענה שסוף סוף הביאה לי קונה בפועל. ואני לא מבין: הרי כשהביאה לי אותו זה היה אך ורק בתור שוכר. והוא זה שהביא את עצמו וכפה את עצמו עלי כקונה. כשהמתווכת אמרה מחיר נמוך לא רציתי את זה כלל ולא ביקשתי ממנה להשיג לי קונה. והמשכתי הלאה , והשוכר עצמו המציא עצמו כקונה בעצם ע"י סוג של עושק כשלא נתן להראות,(כי באמת להוציא אותו ע"י בית משפט אני אחרי אירוע מוחי ולא היה לי כוח )
האם אני צודק בטענתי שאין למתווכת הזו כל זכות ממונית לגבי בעניין המכירה?
(ובדרך אגב פנינו אליה כמה פעמים שתכפה עליו להראות לאחרים כי בלוקחנו אותה לתחזוקה היא הציגה עצמה שיש לה כוח להוציא שוכרים לא טובים כבעלת קשרים היכן שצריך, והנה כאן גילינו ריפיון גמור ולא הבנו למה?! עכשיו מתבהר שייתכן שרצתה שהוא יהיה הקונה כדי להרוויח את דמי התיווך, רק שאיתה בקשר למכירה אין לי שום עסק) (מדובר באנשים חילוניים לגמרי גם המתווכים וגם הקונים)

תשובה:

שלום וברכה,

המידע על הלקוח שקנה ממך את הדירה לא הגיע מהמתווכת, אלא הלקוח עצמו ניגש אליך שרוצה לקנות את הדירה. ולכן מצידך אין שום חובת תשלומים למתווכת. ולמרות שהמתווכת הביאה לך אותו כשוכר, אבל הקנייה התגלגלה מהקונה, והמתווכת שלא הביאה לך את המידע שפלוני רוצה לקנות, אינו נחשב למתווך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל