לתרומות לחץ כאן

מניין לקב"ש מוקדמת בתוך בניין מגורים משותף – המשך

שאלה:

קראתי שוב את תשובתכם בעניין ואתם לא נוגעים בלב העניין אני שמתי את הדגש על הנראות איך הדבר נראה , ואני מבין שגם כעת לא פתחתם את הספריםשציינתי ,אז הנה לפניכם,בהליכות שלמה (פי"ד,ב) ראה בהערות 9 שם – אורחות הלכה ,אני מצטט משם:..ומ"מ לא היתה דעת רבנו נוחה כ"כ …ואף שאין לאסור הדבר, מ"מ ראוי לבני תורה לקבל שבת בזמנה ( ) דאין זה נכון להנהיג שבאותו מקום יהיה לחלק מהציבור חול ולחלק מהם שבת.ע"ש. ומה שכתבתם לחלק בזה בין ביכ"נ לנדו"ד פשוט לא שייך ואדרבא בביכ"נ אין מצב כזה וכמו שכתבתם ביכ"נ מיועד לתפילה,זה לא מגרש חניה ולא פינת עישון ולא בית מלאכה,אבל מניין כזה בבניין מגורים משותף ודאי לא שייך לעשות מניין כזה מהטעם שכתוב שם.
ראו בזה עוד בקובץ תשובות סי' כג שכך היה מורה לשואלים לעשות כל טצדקי לא להתפלל ערבית של שבת קודם הזמן בגלל כמה עקולי ופשורי שיש בזה,ע"ש.
ולכם הדבר היה פשוט ואין בעיה עם זה.ומעניין מה תשיבו כעת.ומכל מלמדי השכלתי.
בברכה רבה ושבוע טוב.

תשובה:

לדעתי אתה מערבב שני נושאים שכלל לא קשורים! יש נושא אחד, האם בכלל ראוי לקבל שבת מוקדם, וידוע שדעת רבים מפוסקי זמנינו בארץ ישראל, בעיקר אשכנזים לא היתה דעתם נוחה מכך משתי סיבות, גם מה שהזכרת, שלא יהיו חלק אנשים כך וחלק כך, וגם בגלל הנושא של תרתי דסתרי עם זמן מנחה וערבית [אף שבערב שבת נושא זה הרבה יותר קל בגלל הענין של תוספת שבת]. ולכן בכל בתי הכנסת של בני התורה לא מקובל לטארגן מנינים כאלו. המנהג הזה בעיקר בא מאירופה או ארה"ב שהשקיעה בקיץ מאוד מאוחרת וקשה להתפלל בזמן.

אבל אין לכך כל קשר עם הנושא של הגררות אחר כלל הציבור שזו השאלה הראשונית שלך, והאיסור המוטל על מי שלא קיבל שבת לחלל אותה בפני אנשים שכן קיבלו שבת, זה רק מורת רוח מעצם קיום מנין בשעה שגורמת לכך. ממילא זכותו של כל מי שמעוניין בכך כן להתפלל מוקדם, ולא לחשוש לדברי הפוסקים אלו שלא אסרו זאת מן הדין רק אמרו שאינה הנהגה נכונה כל כך, וכל אחד עושה בזה את שיקוליו, בעיקר ספרדים שנהגו לכתחילה כך לעשות, אבל ודאי אין אפשרות למנוע מאנשים אחרים לעשן שם או לנסוע שם! זה שטח שלהם! 

בבית הכנסת קיימת הלכה, שכאשר כלל הציבור התפלל ערבית אין להתפלל מנחה בפניהם, וזה פשוט בעיני שלא שייך במנין ארעי ברחבת הבנין, כאשר הנוסע הוא גם תושב הבנין כמוהם.

אני לא תופס עדיין באיזה צד אתה ומה כל כך הרגיז אותך בתשובתי, אין צורך לכעוס כל כך…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא ערבבתי שני עניינים רק הוספתי טעם נוסף,אבל מלכתחילה השאלה שלי היתה על הנראות שבדבר ולא אם שאר הציבור נגרר או לא כדאי שתראו שוב את השאלה לכתחילה ששאלתי. גם מה שכתבתם שזהו מנהג הספרדים לכתחילה ,אכן גם בילקוט יוסף כתב כן, אבל זה ממש לא נכון , אם המנהג השתנה זה עניין אחר אבל מנהג רבותינו הראשונים היה להתפלל בזמן בצה"כ (וכך כתבו הרשב"א ורבינו יונה ועוד) והשאלה הזאת עלתה או הוצפה דוקא באירופה בעיקר בצרפת ובגרמניה ושם נהגו להתפלל ערבית בעוד היום גדול מפני התארכות היום והשקיעה מתאחרת עד השעות המאוחרות של הלילה.וכמו שכתבו המאירי האשכול ובעל המאור.ועיין גם בשו"ת בנימין זאב סי' קפג שכתב שזה היה מנהג האשכנזים בוינציה (איטליה)ע"ש.אז בבקשה בעוד אני מביא ראיות ומקורות אתם נצמדים למה שכתבתם בלי כל הוכחה.

  2. אני חוזר שוב ומסביר את כוונתי, השאלות שאתה מעורר אמורות כלפי אלו שבוחרים להתפלל מוקדם, אם הם צודקים או לא ואם זה לכתחילה או לא, ואם יבואו לשאול נדון איתם. הנקודה שאתה עוררת האם זה מונע או אוסר על אנשים אחרים לנסוע שם, זה ודאי לא נכון, אין אפשרות לאסור על אדם לנסוע שם. אינני יכול להביא לכך ראיות כי המציאות הזו שמתפללים במקומות ארעיים ולא בבית הכנסת לא כל כך נידונה מטבע הדברים בפוסקים, אבל אני חושב שזה פשוט מסברא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל