לתרומות לחץ כאן

התורה שבעל פה

שאלה:

אני ילד בן 19 שמתחזק. אני מאמין בתורה שבעל פה.
כי כתוב לשמוע אל השופטים אל הכהנים ואל הלויים הנמצאים במקום אשר יבחר ה' ומצווה גם לשמוע אל הנביאים המדברים בשם הקדוש ברוך הוא.

עם זאת, המשנה נחתמה כ150 שנה לאחר חורבן בית שני. לאחר החורבן – היא איבדה מסמכותה לשפוט. כיוון שאיבדה את: " וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' " .

ומאוד קשה לי להאמין שהצליחו להעביר במשך כ150 שנה מידע כזה מאב לבן (בעל פה) בלי שיהיה איזה "טלפון שבור", במיוחד עם טקסטים כאלו מרובים, מסובכים ומלאי סודות.

וגם אם הצליחו, האם הם עדיין רלוונטיים בימינו ?
כי הרי כתוב " וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם, וְדָרַשְׁתָּ, וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט . "
כלומר, באותו זמן שאתה חי – אתה צריך להגיע אליהם ולשמוע מהם את דבר המשפט.

ואם תאמרו שהתורה הרי התגלגלה ממשה רבינו (שהיה נביא ומצווה לשמוע לדבריו) אז איך כתוב בספר יהושע " כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה עַבְדּוֹ כֵּן צִוָּה מֹשֶׁה אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְכֵן עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ לֹא הֵסִיר דָּבָר מִכֹּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה " ?

עם זאת, איני מזלזל בספרים הללו כי כמו שאמר הנביא ישעיהו שדבר בשם הקדוש ברוך הוא " הוֹי חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם, וְנֶגֶד פְּנֵיהֶם נְבֹנִים. " .

לכן אין לפסול הכל ויש ללמוד ולהחכים ממה שיש.
אך כמו שזה נראה כרגע: ההווה מבשר את החושך והעתיד מבשר את האור.

גילעד

תשובה:

שלום וברכה

אתה שואל שאלה נכונה, וצריך לדעת שתי תשובות מאוד חשובות ויסודיות בענין זה:

1. אתה שופט את הדור ההוא כפי שאתה מכיר מהדור שלנו, אבל האמת שיש ירידת הדורות, ובלי ספק התנאים היו אנשים מורמים לגמרי, בלי שום יחס אלינו, הם היו קרובים במעלתם לנביאים, ולא היו שוכחים את תלמודם, רק בסוף תקופת המשנה התעורר צורך לכתוב את הדברים, עד אז הרגישו שליטה מלאה בנלמד.

2. התופעה שאתה מציין היא אכן נכונה והיא הביאה את המחלוקות השונות האמורות במשנה. בימי משה רבינו לא היתה מחלוקת הלכתית בישראל, אלא שזה אינו סותר כלל מה שאמרתי קודם, אם תשים לב, כל המחלוקות שיש במשניות הן בנוגע לפרטים מאוד קטנים, כל העיקרים מוסכמים וידועים. למשל, אין ספק מה הן תפילין ומה יש בהן ומה צורתן, אף שבתורה זה לא כתוב, אבל יש מחלוקת מה סדר הכנסת הפרשיות בהן, מה קודם ומה אחר כך. המחלוקות חשובות ויסודיות כי בתורה יש חשיבות גם לפרטים הקטנים, אבל שים לב שלעולם לא תהיה מחלוקת בעיקר הדבר וביסודות ממש.

כמו כן חשוב מאוד לדעת שיש לנו כללי פסיקה מאוד ברורים, ולכן הגם שיש דברי ששנויים במחלוקת אבל יש לנו כללים איך לפסוק, יחיד ורבים וכו'.

מלבד זאת, לא נכון הדבר שרק בבית המקדש יש לחכמים יכולת לפסוק, יש לנו ציווי מפורש בתורה ללכת אל השופט אשר יהיה בימים ההם, וכפי שביארו חז"ל דור דור ודורשיו.

הצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל