לתרומות לחץ כאן

עובדת זרה בישול נכרי

שאלה:

האם עובדת זרה שבאה להורי יכולה לבשל אוכל חם.לעיתים אין באפשרותנו לבשל.והאם מותר לנו לאכול מידיה אוכל קר כמו סלט עוגת ביסקוויט…תודה

תשובה:

שלום וברכה

ודאי אין להקל לכתחילה, וחובה להתארגן לענין הזה בצורה טובה ומסודרת. אמת הדבר שהואיל ובישולי עכו”ם זהו איסור דרבנן, יש מקום בשעת הדחק להתיר לצורך חולה, כך כתבו הפוסקים, אבל זו הלכה בדיעבד כשיש איזו תקלה ואין אוכל וכו’. גם אינני יודע אם הוריך חולים, לא כל אדם זקן הוא גם חולה… לפיכך יש לדעת כמה כללים:

חימום אוכל במיקרוגל וכדומה, מותר על ידי גוי, לכן, אם תתארגנו עם אוכל מבושל שהגויה רק צריכה לחמם, אין בעיה. כמו כן, למנהג האשכנזים אם יהודי הדליק את האש, והגויה הניחה את הקדרה על האש, מותר לאכול מהמאכל, (מותר לכולם, לא רק לקשישה). ולכן אם הקשישה תדליק את האש והעוזרת תבשל על האש הזו, מותר לאכול מהמאכל שהתבשל, אמנם למנהג הספרדים גם אם יהודי הדליק את האש, אסור לאכול מהמאכל שהתבשל על ידי העוזרת הגויה, ולמנהג הספרדים כדי שהמאכל יהיה מותר, צריך שיהודי יניח את הסיר על האש, ולכן יש אפשרות שהעוזרת תכין את כל האוכל בתוך הסיר, והקשישה תניח את הסיר על האש.

אפיית לחם אסורה אף היא, וזאת ניתן לפתור בקלות על ידי שקונים לחם, יש היום לחמים מצויינים מכל הסוגים, אין סיבה לאפות בבית דוקא.

חשוב לדעת, שמעבר לעצם הבישול יש גם בעיה של בשר שנתעלם מן העין, ולכן, גם אם מביאים אוכל קפוא, יש להקפיד שיהיה עטוף בשתי אריזות באופן מסומן, כך שניתן לעקוב אם החליף את המאכל. כמו כן, לבוא לבקר לפעמים ללא הודעה מוקדמת.

הכנת מאכלים שאינם עולים על שולחן מלכים ואין בהם חשיבות מותרת על ידי גוי, למשל הכנת כוס קפה וכדומה.

בישול של גוי אוסר את הכלי! והוא טעון הכשרה.

סלט מותר לה להכין, אבל עוגת ביסקויטים זה בלי אפייה?

כמו כן חובה שתהיה השגחה שכל המוצרים כשרים, היא לא נאמנת…

בשורות טובות ושבת שלום.

מקורות

עיין שו”ע יו”ד סימן קי”ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לרב המשיב – האם לא יעזור לספרדים שהיהודיה תדליק את האש אחרי שהגויה הניחה את התבשיל על גז מכובה? זה לכאורה יהיה יותר קל מאשר לסחוב סיר מלא שאולי הוא גם כבד בגיל המתקדם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל