לתרומות לחץ כאן

עד מתי חלה הברכה ראשונה? / עד מתי ברכה אחרונה?

שאלה:

שלום
רציתי לדעת מה הדין בשהייה של זמן ממושך בדברים שאינם צריכים ברכה במקומם [שתיה פירות וכדומה] למשל, מצוי מאוד שאני שותה או אוכל ולאחר שעה אני שוב רוצה לשתות או לאכול האם בכאי גוונא אני צריך לחזור ולברך ברכה ראשונה או כיון שלא ברכתי ברכה אחרונה על השתיהאכילה הראשונה אני יכול להמשיך לשתותלאכול אע"פ שעבר הרבה זמן.
פעם שאלתי רב והוא אמר לי שאם זה הרבה זמן אז מסתבר לחזור ולברך, אבל מה זה הרבה זמן? מה הגדר? שעתיים שלוש?

ועוד שאלה לאותו נושא, אם אני אוכל תפוח ולא מכוון על משהו אחר אלא בסתמא ולאחר מכן אני רוצה שזיף, האם אני צריך לחזור ולברך על השזיף או שהתפוח פטר אותו?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש כאן טעות גדולה, ברגע שעובר זמן רב אתה מפסיד את הברכה אחרונה על מה שאכלת, כי כבר עבר שיעור עיכול, ואז גם אם תאכל עוד משהו ותברך זה לא חל על האכילה הראשונה, ואם תברך בלי לאכול עוד משהו, זו ברכה לבטלה! לכן, אחרי שגומרים לאכול מברכים ברכה אחרונה, ואם אחר כך רוצים לאכול שוב, מברכים ברכה ראשונה ואוכלים. נכון הדבר שכל עוד לא סיימת ולא הסחת דעת, עדיין הברכה ראשונה בתוקף.

מקורות:

ראה סי' קפד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. "ראשית יש כאן טעות גדולה, ברגע שעובר זמן רב אתה מפסיד את הברכה אחרונה על מה שאכלת "
    מעולם לא אמרתי אחרת אין לי מושג איך הבנתם מדברי כך.
    לא הזכרתי בציור שהבאתי שמדובר באופן שאכלתי כזית, הדגשתי שכל הספק נוצר מחמת השהייה האם השהייה הארוכה עושה הפסק וצריך לחזור ולברך או לא.

    "נכון הדבר שכל עוד לא סיימת ולא הסחת דעת, עדיין הברכה ראשונה בתוקף."
    זה בדיוק הספק שאני לא תמיד יודע להגדיר האם האכילה \שתיה שלי באותו הרגע זו האכילה\שתיה האחרונה שלי או לא, כי מצוי מאוד ולא רק אצלי אלא אצל כולם שפתאום מתחשק לך עוד לאכול או לשתות, האם בסתמא זה נחשב שכיוונת ולא צאיך או שמא יש כאן היסח דעת גמור משום שנמלכת לאכול שוב.

  2. ברגע שאדם גמר זה נחשב היסח הדעת, מה שאמרו שדרכו של אדם להגרר מאכילה לאכילה הכוונה שכל עוד הוא באמצע – נמצא במטבח ומנשנש ועוד לא קם והלך, אין היסח הדעת, אבל אם גמר ופנה לעיסוקיו זה היסח הדעת.

  3. ציטוט מספר וזאת הברכה סוף פרק ה עיי"ש במקורות
    אם יש לכבוד הרב מקורות שכתוב בהם אחרת הוא מוזמן להביא אותם
    ' ד על כן כשאדם קובע ללמוד תורה וכדומה ומפעם לפעם שותה תה ומתחילה היה בדעתו לשתות עוד יכוון מתחילה שהברכה תחול על כל מה שיביאו לו ופוטר בזה כל מה שישתה אח"כ אפילו אחרי זמן מרובה כל עוד שלא הסיח דעתו מלשתות ולא יצא ממקום למקום עיין פרק הבא ודע שגם במקרה שמסופק אם ישתה עוד אם אינו מסיח דעתו מאפשרות לשתות עוד ומכוון לפטור כל מה שישתה אח"כ פוטר בברכתו כל מה שישתה כמבואר במ"ב קעט טז בשם המ"א קסט ז עי"ש ודוק'

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל