לתרומות לחץ כאן

ממונות ועוד

שאלה:

א. האם בעניני ממון זוטרים שרוב האנשים לא מקפידים ע"ז [כגון מי שמסופק אולי לפני 10 שנים לקח ממישהו עט ולא החזיר וכדומה שדרך בנ"א למחול גם בגלל שהוא לא בטוח שחייב ובכלל כי זה סכום קטן מלפני הרבה זמן וכו'] צריך לבקש מחילה להדיא או מספיק לסמוך על אומדנא שמוחל?
ב. שאלה כללית, בשמא ושמא [היינו שניהם לא יודעים אם א' חייב לו או לא] יש חיוב לשלם בדיני ממונות, או רק בדיני שמים, או גם זה לא?
ג. ידוע מספה"ק שעון גזל מעכב ח"ו בתפילות, האם זה דוקא בגזל שיכול להוציאו בדיניים או גם באופן שחייב רק לצאת ידי שמים?
(אשמח לקבל מקורות לתשובות על השאלות הנ"ל).
ד. מישהו טען לי שהחזו"א כמעט היחיד שמחמיר בגנרטור בשבת ורוב הגדולים חלקו ע"ז, ודימה את זה לאדמו"ר בעל ויואל משה מסאטמר זצ"ל שאסר ללכת לבחירות ורוב הגדולים חלקו ע"ז. מה דעת הרב?
ה. האם להשתמש באינטרנט מסונן של נטפרי זה לכתחילה?
ו. אתם מכירים טו"ר טוב שכדאי לקחת?

תשובה:

שלום וברכה,

1. החוב לא פוקע מאיליו. ולכן אם יש חוב צריך לשלם או לבקש מחילה. ואם יש ספק חוב תלוי בספק האם זה א"י א"נ או א"י א"פ כמבואר בשו"ע חו"מ סימן עה סעיפים ט-י.

2. לשלם בדיני אדם אן אבל לגבי דיני שמים, תלוי אם איני יודע אם נתחייבתי שבזה פטור גם בידי אדם. אבל אם זה איני יודע אם פרעתיך חייב לצי"ש, וראה ט"ז וחזו"א האם מדובר שנשאר בשמא או שצריך שיזכר ויהיה ברי. ראה בשו"ע שם בפרטי הדינים.

3. לדעת הש"ך סימן לב ס"ק ב חיוב לצי"ש הוא חיוב ממוני רגיל אלא שבית דין לא כופים על כך. אולם זה רק בחיוב לצי"ש של גרמא. אבל חיוב לצי"ש של איני יודע אם פרעתיך זה מדת חסידות. כן מבואר בש"ך סימן פח ובשערי יושר שער ה.

4. לא ידוע לי על רבנים שמתירים בשופי שימוש בחשמל, יש הרבה רבנים שיצאו ללמד זכות מדוע מותר בדיעבד להינות מהחשמל, אבל כולם מודים שעדיף להשתמש בגנרטור, ויש הסוברים שזה חובה ולא חומרה.

5. תלוי בנחיצות של הדבר, אם חייבים אינטרנט בבית יש להשתמש בסינון של נטפרי.

6. יש הרבה טו"ר. ובעיקרון א"צ טו"ר יש אפשרות שתייעץ עם דיין והוא ימצא את הזכויות שלך לפי הלכה, ואתה תוכל לטעון לבדך את הטענו כפי שיורה לך הדיין, ובזה תחסוך הרבה כסף. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל