שאלה:
כתוב באוה"ח הקדוש בויקרא על הנושא של "לא תעשו עוול במשפט" כי יתכן מצב בו דנים את האדם בר"ה שיצא זכאי בדינו כאן בעוה"ז אך אם הדיינים עושים עוול במשפט יש בידם לחייב בשקר את אותו אדם שנגזר עליו בשמים בר"ה שיצא זכאי! לכאורה סתירה.
תשובה:
שלום וברכה
נדיק יותר את דבריו, הוא לא אומר שנגזר שיצא זכאי בדינו, אלא אם למשל נקצב לאדם שיהיו לו השנה 100,000 ש"ח, והדיין יחייב אותו בשקר 10,000 ש"ח, נמצא שהדיין חיסר לו מקיצבתו סכום זה, ועשה בכך עוול במשפט ראש השנה שקצב לו פרנסה יותר מרווחת. ובעצם האור החיים הזו לשיטתו הידועה שסבר שי מציאות כזו שאדם יכול לבחור להרע לזולתו, אף שעל אותו חבר לא נקבע עונש! חידוש גדול שבעל חובות הלבבות כידוע דוחה בחריפות, ואכן צריך להבין את שיטת האור החיים, איך יתכן שאדם יכול לבחור להרע לאדם שלא נגזר עליו שינזק, וראי כאן מה שכתבתי בזה בהרחבה.
יישר כוח על התשובה
מעניין שאף שיש סתירה כה חזקה אף דרשן לא מזכיר אותה!
לגבי הדיוק,
יש לפעמים מצב של זכאי/חייב
כמו גזר דין מוות
כמו חיוב מלקות
כמו חיוב גט
כמו חיוב מאסר
לא הבנתי כוונת דבריך
השאר תגובה