לתרומות לחץ כאן

רצועות התפילין שבזרוע / קביעת עיתים לתורה

שאלה:

שלום רב, 2 שאלות בבקשה:

1) כשאני מתפלל שחרית קר בבית אז אני מניח תפילין ושם על עצמי ז'קט. לפעמים אני צריך להתפנות באמצע התפילה ומוריד את התפילין ואז כשמוריד את הז'קט והתפילין אני רואה שכמה מרצועות התפילין שמסובבות על הזרוע נחלשו/השתחררו ונפלו על גבי רצועות אחרות שמסובבות על הזרוע. אם זה דבר חמור או פוסל?

2) אני שומע תמיד שחייבים לקבוע עיתים לתורה. האם הדבר מחייב אותי לכתוב לעצמי מעין לוח משימות או לוחדף עם זמנים מדוייקים מה אלמד בדיוק במהלך היום? ואם קשה עלי לכתוב תוכנית מסודרת האם אני יכול פשוט לקרוא ולשמוע שיעורי תורה בזמני הפנוי ללא כתיבת "עיתים" מדוייקים? קשה לי לתכנן עיתים ושעות מסודרות. ואם אני לומדקורא או שומע דרשותשיעורי תורה באופן אקראי – זה פסול??

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, אם תהדק אותן היטב בשעת הכריכה זה לא יקרה… לעצם הענין אין חציצה ברצועות למעט הכריכה הראשונה של ההידוק, ולכן גם אם הן עולות זו על זו זה בסדר, ובלבד שלא יתרופף ההידוק של הבית סביב הזרוע בכריכה העליונה. כמו כן אם זה מתרופף לגמרי מפסידים את הענין שיש על פי האר"י לעשות שבע כריכות.

קביעות עיתים לתורה זה אכן שאדם יקבע לעצמו שעות מוגדרות וסדר מסויים ללימוד, ולא ילמד רק כשמזדמן לו. אני בטוח שיש זמן שאתה יכול לקבוע, ובשאר זמנך תלמד מתי שזה מזדמן.

מקורות:

שו"ע רמו א

כל איש ישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורים בין בחור בין זקן גדול. אפילו עני המחזר על הפתחים אפילו בעל אשה ובנים, חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר והגית בו יומם ולילה. ובשעת הדחק, אפילו לא קרא רק קריאת שמע שחרית וערבית, לא ימושו מפיך קרינן ביה (הגהות מיימוני פ"א וסמ"ג עשין י"ב). ומי שא"א לו ללמוד, מפני שאינו יודע כלל ללמוד או מפני הטרדות שיש לו, יספיק לאחרים הלומדים.

הגה: ותחשב לו כאילו לומד בעצמו (טור). ויכול אדם להתנות עם חבירו שהוא יעסוק בתורה והוא ימציא לו פרנסה ויחלוק עמו השכר, אבל אם כבר עסק בתורה אינו יכול למכור לו חלקו בשביל ממון שיתנו לו. (תא"ו נתיב ב' מש"ס דסוטה).

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל