שאלה:
בס"ד
שלום לכם.
בישל בשבת בשוגג ע"י שהניח את האוכל על המיחם, או כנגד המדורה.
לכאורה זה לא כדרכו, ואיסורו מדרבנן. נ"מ להיתר הנאה.
וכן לרב עובדיה ע"ה שרואה את הפלטה החשמלית של שבת כשקולה ל"כנגד המדורה" ומתיר לחמם יבש קר, אם בישל באיסור – איסורו מדרבנן. (ראוי לציין כי המנהג הנפוץ אצל הספרדים למעשה הוא דווקא כדעה זו, ולא כדעות המחמירות. (אש מכוסה או גלויה.)
[השאלה הייתה למעשה.]
תודה רבה.
בברכה, מאיר לובין
תשובה:
לא מדוייק. בעצם אתם רוצים לומר שבישול כנגד המדורה או על פלטה חשמלית יחשב כמלאכה בשינוי שאינה אלא מדרבנן, אבל כבר כתבו הפוסקים ששינוי צריך להיות לו השלכה בתוצאה, וכאן שמבחינת הבישול הכל אותו דבר, אין משמעות לכך שהיה שינוי בפעולה. ולכן בישול בתולדות חמה זה שינוי באיכות וזה דרבנן, וכן בישול במיקרוגל, אבל בישול באש כמו פלטה, אף שבאופן מיקרי לא מבשלים בה אלא מחממים בה זה דאורייתא, ראה שמירת שבת כהלכתה מבוא פרק א הערה כח.
שלום לכם.
תודה על התשובה. במלאכת לש ראינו ששינוי סדר הנתינה מהווה שינוי, וכן אופן הבחישה (שתי וערב), ואין בזה שינוי בתוצאה?
ראשית אינני יודע אם אין שינוי, אבל הכי חשוב שם זה נושא שונה! לא מדובר בשינוי שענינו להוטריד את המלאכה מדאורייתא לדרבנן, אלא זה שינוי שמתיר לגמרי! משום שבאופן זה היא דרך אכילה ולא דרך מלאכה, כמו בתנאי בורר שמתירים ברירה.
ראה אור לציון ח"ב עמ' רמח ביאורים לתשובה ה' שכותב ששינוי הסדר מוריד מדאורייתא לרבנן.
דבר נוסף. בשאלתי הראשונה השאחה הייתה לעניין "מעשה שבת"ולכך די לנו בדעות מקילות אפילו שלא נהוג לפסוק כמותן. האם אין דעות שלא מצריכות שהשינוי יהיה ניכר גם בתוצאה? (אולי זו דעתו של האור לציון?)
אינני מכיר. ואמרתי גם שיתכן שיש שם שינוי בתוצאה.
תודה רבה.
השאר תגובה