סכין משוננת אסורה במאכל קר – נעיצה בקרקע

שאלה:

שלום הרב,
עבור שימוש (עראי) של סכין בשריתטרפה לחיתוך מאכל חלבי קר (לא חריף), ידוע שאפשר לנעוץ 10 פעמים בקרקע (ואולי להשאיר שם). והיום הרבה פוסקים כתבו ששפשוף בסקוטצ' מתכת מספיק (או אפילו סקוטצ' רגיל טוב), כי כל העניין הוא להוריד את השמנוניות כדי שהדוחקא דסכינא לא יפלוט את זה למאכל.

בעקבות כך חיפשתי, אך לא מצאתי התייחסות עדכנית לסכין משוננת.
לכאורה לפי הרמב"ם והשולחן ערוך (והגמרא בע"ז) בסכין עם גומותפגימות לא עוזרת הנעיצה בקרקע, וההסבר לפי הבנתי הוא שזה לא מצליח להוציא את השמנוניות כי היא ב"גומות" של הסכין.
אבל אם מנקים את הסכין עם סקוטצ', קשה להגיד שלא מוציאים את השמנוניות בגומות של הסכין.

אם כן, היום בימינו דין סכין משוננת כדין סכין חלקה?

(אם יש לך מקורות עם התייחסות לעניין ממש אשמח שתרשום לי אותם, כי מצאתי רק ציטוטים של המקורות בלי התייחסות).

נ.ב. אם אתה מכיר מקורהתייחסות למנהג (שאני מאוד אוהב) "לשתול" את הסכינים בעציץ ולהשהותם שם זמן מה, מאוד אשמח אם תציינם.

תודה רבה!!!!

תשובה:

שלום וברכה

לא מצאתי מקורות לגבי בזמנינו בסכין משוננת, אבל נראה פשוט שהדין לא שונה ואין לסמוך על הסקוצ', שהרי אפילו לגבי ליבון או השחזה מחודשה [!] יש מחלוקת אם היא מועילה, ראה רמ"א או"ח סי' תנ"א סעי' ד', סקוצ' הוא הרבה פחות מכך…

ראה בס' דבר חריף פרק ח סעי' י שאין הכוונה שלא צריך נעיצה בזמנינו כי יש סקוצ', אלא חששו גם שלא תועיל נעיצה, כיון שאנחנו לא בקיאים כל כך מה אדמה קשה ומה רכה, לכן מנהג נטיעת הסכינים בעציצים הוא לכאורה לא מוצלח כל כך…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל