לתרומות לחץ כאן

קניית ארבעה מינים לאורחים מכספי מעשר

שאלה:

שלום,
ראובן מצפה שיהיו לו אורחים בימי חג הסוכות. האם מותר לו לקנות בשבילם סט נוסף של ארבעה מינים מכספי מעשר?

ואם זה לעצמו, האם מותר לקחת ההבדל בין מחיר של סט רגיל לסט מהודר מכספי מעשר של עצמו? או שאם היה קונה ערבעת המינים מהודרים בשלש שנים הקודמות, זה אצלו כמו נדר ואסור לקחת מכספי מעשר את ההבדל
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

אם מדובר באורחים עניים שאינם יכולים לקנות ארבעת המינים, או באנשים מתקרבים שלא יקנו בעצמם ארבעת המינים והוא רוצה לזכות אותם, ודאי אפשר מכספי מעשר, אבל סתם לקנות לאורח שאינו נזקק ויודע ומכיר בחיוב מצותו, מדוע מכספי מעשר? האורח צריך לדאוג לעצמו… או יתן לו ליטול בשלו.

ואם הוא רוצה לקנות לעצמו

  1. הכלל הוא שכל מצוה שאדם מחוייב בה כמו תפילין מצה סוכה לולה אתרוג וכו', הוא לא יכול לקנות מכספי מעשר, שהרי זה כפורע חובו ממעשר, רק מצוה שאינו חייב בה כמו כתיבת ספר תורה, תרומה לבית הכנסת וכו', ניתן לתת מכספי מעשר.

    לגבי חלק ההידור של המצוה [אתרוג כשר עולה 50 ש"ח ומהודר יכול להגיע עד 500 ש"ח ויותר] נחלקו הדעות:

    בס’ לקט יושר עמ’ עו [לתלמיד התרומת הדשן] מתיר, ומשום שאין חיוב להדר במצוה ולא נחשב הדבר כפורע חובו ממעות מעשר. ויש שאוסרים, ראה שו”ת מהר”ם שיק יו”ד סי’ רל ושו”ת אגרות משה יו”ד ח”ג סי’ צג, ומשום שבסופו של דבר אדם קונה ציצית אחת ומקיים את המצוה בכולה, כך שלמרות שהיה יכול לקנות זולה יותר, כיום שבכולה יש מצוה של ממש הוא נחשב כפורע חובו ממעשר [לפי זה יתכן שבנרות חנוכה וכדומה שההידור מוסיף על המצוה הדין יהיה שונה]. ויש שחילקו לענין זה בין הידור עד שליש שהוא מדין הגמרא, לבין הסכום שמעבר לכך שמותר לקחתו מכספי מעשר, כ”כ בס’ מעשר כספים פרק יד בשם נהר מצרים. והיינו, שאם תפילין פשוטות עולות אלף ש”ח ומהודרות 2000 ש”ח, יוכל לקחת 500 ש”ח מכספי מעשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל