לתרומות לחץ כאן

יום הכיפורים אינו מכפר אלא עם התשובה

שאלה:

שלום וברכה !
יש לי שאלה שדי מתבקשת לגבי יום הכיפורים, הרמב"ם כותב [פ"ב מהלכות תשובה הלכה י'] שיום הכיפורים מכפר על כל העבירות [עם תשובה כמובן] חוץ מעבירות שבן אדם לחבירו.
אם כן לפי זה יוצא שעד מאה עשרים כשאדם הולך לעולמו לא יהיה אפשר אף פעם לדון אותו על כל חייו, כי כל פעם שבא יום הכיפורים הוא מאפס את הכל ואז יוצא שדנים אותו רק על השנה האחרונה של חייו [אם נפטר כמובן לפני יום הכיפורים, דאם נפטר בדיוק בצאת יום הכיפורים מסתבר שלא ידונו אותו כלל כיון שלא הספיק לחטוא]

תשובה:

שלום וברכה

הלואי והמציאות היתה כפי שאתה מתאר אותה… הרי הלכה היא כדברי חכמים שאין יום הכיפורים מכפר אלא עם התשובה, כלומר כפרת יום הכיפורים אינה מוחלטת ותלויה ברמת התשובה אליה הגיע האדם, ממילא אדם שבאמת חזר בתשובה אכן דין הוא שלא יענש, ואם לא חזר בתשובה הרי שיום הכיפורים אינו מכפר לו [בנוגע לדין של ראש השנה ויום הכיפורים הנוגע לעולם הזה הנושא שונה קצת, וככל שאדם מתייצב על דרך טובה הוא כבר נחתם לחיים, הדין לגבי העולם הזה הוא לתת עוד צאנס עוד תפקיד וממילא כלים מתאימים – חיים ובריאות].

שנזכה לשוב בתשובה שלמה!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כהמשך לכך – הרי ידועים חילוקי כפרה שתשובה תולה ויוה"כ מכפר. ובעבירות חמורות יותר שניהם תולים ויסורים / מיתה מכפרת אך הפסוק ביוה"כ הינו "כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאותיכם" והפסוקים ביחזקאל יותר מפורשים שלא יזכרו לו עוונותיו.

  2. יום המסוגל שמועיל לקרב את האדם לה', שקל בו לעשות תשובה, והוא גם מנקה ומכפר את כל הפגמים שעשה, אבל תשובה יש לעשות.

  3. תודדה
    אז התשובה שלכם היא אכן כפי שאמרתי שלא יהיה אפשר לדון אף פעם יהודי על כל השנים אלא רק על השנה האחרונה, וברור שהכוונה היא לאדם שבאמת עשה תשובה ביום הכיפורים לכן הדגשתי בסוגריים.

    שמח שכיוונתי.

  4. ומי יכול להעיד על עצמו שחזר בתשובה שלמה ביום כיפור? עדי שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל