לתרומות לחץ כאן

בעל תשובה ספרדי בכולל אשכנזי – כיצד ינהג?

שאלה:

שלום שמי … ואני ספרדי חוזר בתשובה .לדעתי אני מאד מבולבל וזקוק לסיוע ולהדרכה נכונה שתייצב לי את האישיות .בעברי נכנסתי ללמוד בכולל אשכנז ומאז ועד היום קבלתי על עצמי להתנהג כמוהם אבל באמת אני לא יודע האם אני מתנהג נכון או שעלי לחזור למקורות ולהתנהג לפי פסקי הלכה של אבותינו הספרדים האמת היא כל אחד מושך אותי לכיוון שלו ואני נשאר מבולבל וחסר תשובה ובלי דרך מי יכול לעשות לי סדר טוב בהנהגה אשר אוכל ללכת בה בבטחה

תשובה:

שלום וברכה

ההמצאות שלך בכולל מסויים אינה סיבה לנהוג כמנהגיהם, השאלה היא לאן אתה משתייך, אם אתה משתייך באופן מוחלט לקהילה מסויימת אשכנזית, אתה רשאי לנהוג במנהגיהם, אבל בזמנינו זה לא מצוי, יש היום בכל מקום אנשים שונים מקהילות שונות וכולם חיים יחד, ולכן נכון יותר לנהוג כמנהג אבותיך. זה לא מחייב אותך לבחור פוסקי הלכה דוקא ספרדים, בענין זה תוכל לנהוג כפי שאתה רגיל או רוצה, בהרבה מאוד נושאים אין הבדל בין אשכנזים לספרדים, וגם הרב שאתה רגיל ללמוד אצלו יוכל לסייע לך במנהגי ספרד, אבל בכל הנוגע לכללי הפסיקה, נניח במחלוקות שו"ע ורמ"א, העיקר לספרדים כמנהג השו"ע.

מקורות:

המושג מנהג בהלכה בעצם הוא לפי מנהג המקום, כך מבואר בכל סוגית הגמרא בפסחים פרק ד' ובשו"ע סי' תצג, אין מושג של מנהג אדם פרטי. ולפי זה, בזמנינו מנהג יקבע בעיקר לפי השתייכות קהילתית, כלומר, אם אדם נכנס לתוך קהילה מסויימת, מנהגי בני הקהילה קובעים לגביו, אם זו חסידות מסויימת, או שהוא מבני אשכנז או ספרד בענינים המחולקים ביניהם. ולכן אין כל כך משמעות למנהג שאדם מסויים קיבל על עצמו כאשר הוא אינו מנהג המאפיין בני קהילה שהוא משתייך אליה. בפרט כאשר מדובר על מנהג כמו זה שהזכרת של המתנה שלוש שעות בלבד בין בשר לחלב שכתב עליה הש"ך שמי שיש בו ריח תורה יזהר להמתין 6 שעות, והוא מנהג שבעצם נשלל על פי הפוסקים המובהקים ומנהג רוב ישראל. כך שאמת, שמי שמשתייך לקהילות של בני מערב אירופה שנהגו כך וזה הוא מנהג אבותיו, קשה לבטל מנהגו בפניו, אבל לקחת מנהג זה באופן אישי כשאין לך השתייכות קהילתית מובהקת אליהם, לא נראה שזה מנהג שקובע גם לגבי הבנים.

משום כך, גם בעל תשובה אינו יכול סתם לבחור כיצד לנהוג, אם הוא מבני אשכנז וממשיך להשתייך אליהם קהילתית, עליו לנהוג בכל מנהגי אשכנז, וכן להיפך. ואם אין ל השתייכות קהילתית מסויימת ינהג כמנהג אבותיו במשך הדורות, ולא כמנהג אביו הספציפי.

 כאן תוכל לראות בהרחבה את כל יסודות המנהגים על חילוקיהם השונים [המאמר נסוב על אשה הנשאת לבעל שמנהגיו שונים, אבל בתוך הדברים מבואר בהרחבה כל הענין הנ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל