שאלה:
שלום הרב.
הדין שאם גוי עשה מלאכה בפרהסיה בשביל יהודי יש דעות שאוסרות להנות ממנה לעולם זה דווקא אם הוא עשה מלאכה דאורייתא או גם מלאכה שאסורה מדרבנן?
שאלה שניה אם גוי עשה בשביל יהודי בפרהסיה דבר שהוא רק תוספת הנאה או הנאה שגוף ישראל לא נהנה גם במקרים אלו יהיה אסור להנות לעולם?
תשובה:
שלום וברכה
לא מצאתי חילוק בין מלאכה דאורייתא לדרבנן. יצויין שלמעשה האיסור הוא בשכיר יום ולא בקבלן, ראה משנה ברורה בסי' רמד.
דבר שניתן היה לעשותו בשעת הדחק גם בלי מלאכת הגוי, כמו מקום שיש בו מעט אור והגוי הדליק עד אור, מותר ליהנות, כמבואר במשנה ברורה בסי' רעו.