לתרומות לחץ כאן

מלוכה בישראל – לכתחילה או דיעבד

שאלה:

שלום לרבנים האם מלוכה לישראל בשר ודם זה לכתחילה אובדיעבד שלכאוה מפשט הנביאים זה בדיעבד מה דעת תורה בזה תודה רבה

תשובה:

פשטות דברי הנביא שמואל [שמואל א פרק ח] שמינוי מלך אינו לכתחילה, וכן אמרו בסנמהדרין דף כ: "וכן היה רבי יהודה אומר שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה. רבי נהוראי אומר לא נאמרה פרשה זו אלא כנגד תרעומתן שנאמר ואמרת אשימה עלי מלך וגו'." כלומר אין זו מצוה לכתחילה, אמנם הרמב"ם כתב בתחילת הלכות מלכים שמצוה למנות מלך! וראה בדרשות הר"ן דרוש יא שמבאר שתלוי מה כוונת העם למלך, מלך ששופט במקום הסנהדרין וממונה על הצדק החברתי, אינו דבר נכון, המשפט הוא לדייני הסנהדרין, אבל מלך שמנהיג את העם במלחמות ושאר עניני המשטר, זה דבר נכון ומצוה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל