לתרומות לחץ כאן

לעולם יהא אדם רך כקנה

שאלה:

שלום וברכה,

ידוע גנות הכעס וכמה הדבר חמור…

מי שמתחזק הרבה בזה עד שהגיע למצב שכמעט הוא לא כועס כלל (דהיינו להרים את הקול ולהיות קצת לא שולט על עצמו) אלא שמדי פעם כשמפצירים עליו הרבה או עושים דברים נגדו (בכוונה או בלי כוונה) מרגיש ש"רותח" בתוך תוכו אלא שאינו כועס דהיינו אינו אומר דברים לא יפים (ואינו מפזר מעותיו בחמתו וכו׳, כמו שכתוב במסכת שבת), האם הוא בכלל כועס ?

אף מי שעובד הרבה על זה, לפעמים כשמלחיצים עליו יותר מדי יכול להרגיש שהוא "רותח" אף שסוף כל סוף לא צועק אלא "מושל ברוחו" כדי שלא יגיע למצב שלא יהיה שולט…

באופן כללי רצוני לדעת מה נקרא "כעס" ? האם למשל זה רק כשעושים פעולה לא טובה (מקרע בגדיו בחמתו…) או אפילו כשמרגישים בלב ?

לדעתי, ברור שטוב לאדם שיגיע למצב שלא ירגיש בכלל, אלא שמי שעדיין לא זכה לזה, האם לפחות ניצול מאיסור החמור של הכעס או לא ?

תודה רבה.

תשובה:

בכל מעלה רוחנית יש אין ספור דרגות, ברור שאדם סבלן כהלל שאינו יודע טעם הקפדה מה הוא, מעלתו רבה יותר מזה שכועס בליבו ומושל במעשיו… אבל יש לנו כלל "לב חכם לימינו" כלומר אדם צריך להביט תמיד במה שכבר הצליח לכבוש ולא להסתכל לשמאלו מה שעוד לא הצליח ולהתייאש לחינם… כבישת מידה אחת היא עבודת חיים של ממש!

ניכר מדבריך שאתה משקיע מאמץ רב בניסיון לגבור על מידת הכעס, ולכן חשוב שתדע שעיקר הדבר הוא להיות בתנועה כל הזמן כל הזמן לעבוד על הדבר לא להסיח מכך דעת ולא לעצור דבר זה נראה לי הוא מידת הזהירות המופיעה במסילת ישרים "הנה ענין הזהירות הוא שיהיה האדם נזהר במעשיו ובעניניו, כלומר, מתבונן ומפקח על מעשיו ודרכיו, הטובים הם אם לא, לבלתי עזוב נפשו לסכנת האבדון חס וחלילה ולא ילך במהלך הרגלו כעור באפלה. והנה זה דבר שהשכל יחייבהו ודאי. כי אחרי שיש לאדם דעה והשכל להציל את עצמו ולברוח מאבדון נשמתו, איך יתכן שירצה להעלים עיניו מהצלתו, אין לך פחיתות והוללות רע מזה ודאי. והעושה כן הנה הוא פחות מהבהמות ומהחיות אשר בטבעם לשמור את עצמם ועל כן יברחו וינוסו מכל מה שיראה להם היותו מזיק להם. וההולך בעולמו בלי התבוננות אם טובה דרכו או רעה, הנה הוא כסומא ההולך על שפת הנהר אשר סכנתו ודאי עצומה ורעתו קרובה מהצלתו. כי אולם חסרון השמירה מפני העורון הטבעי או מפני העורון הרצוני דהיינו סתימת העינים בבחירה וחפץ, אחד הוא. והנה ירמיהו היה מתאונן על רוע בני דורו מפני היותם נגועים בנגע המדה הזאת, שהיו מעלימים עיניהם ממעשיהם בלי שישימו לב לראות מה הם: הלהעשות אם להעזב? ואמר עליהם (ירמיהו ח, ו): אין איש נחם על רעתו לאמר וגו' כלה שב במרוצתם כסוס שוטף במלחמה. והיינו, שהיו רודפים והולכים במרוצת הרגלם ודרכיהם מבלי שיניחו זמן לעצמם לדקדק על המעשים והדרכים, ונמצא שהם נופלים ברעה בלי ראות אותה. ואולם הנה זאת באמת אחת מתחבולות היצר הרע וערמתו להכביד עבודתו בתמידות על לבות בני האדם עד שלא ישאר להם ריוח להתבונן ולהסתכל באיזה דרך הם הולכים, כי יודע הוא שאלולי היו שמים לבם כמעט קט על דרכיהם, ודאי שמיד היו מתחילים להנחם ממעשיהם, והיתה החרטה הולכת ומתגברת בהם עד שהיו עוזבים החטא לגמרי. והרי זו מעין עצת פרעה הרשע שאמר (שמות ה, ט): תכבד העבודה על האנשים וגו', שהיה מתכוין שלא להניח להם ריוח כלל לבלתי יתנו לב או ישימו עצה נגדו, אלא היה משתדל להפריע לבם מכל התבוננות בכח התמדת העבודה הבלתי מפסקת כן היא עצת היצר הרע ממש על בני האדם, כי איש מלחמה הוא ומלמד בערמימות, ואי אפשר למלט ממנו אלא בחכמה רבה והשקפה גדולה. הוא מה שהנביא צווח ואומר (חגי א, ה): שימו לבבכם על דרכיכם. ושלמה אמר בחכמתו (משלי ו, ד-ה): אל תתן שנה לעיניך ותנומה לעפעפיך, הנצל כצבי מיד וגו'. וחכמינו ז"ל אמרו (מועד קטן ה, א): כל השם ארחותיו בעולם הזה, זוכה ורואה בישועתו של הקדוש ברוך הוא. ופשוט הוא שאפילו אם יפקח האדם על עצמו, אין בכחו לינצל אלולי הקדוש ברוך הוא עוזרו, כי היצר הרע תקיף מאד, וכמאמר הכתוב (תהלים לז, לב): צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו, ה' לא יעזבנו וגו'. אך אם האדם מפקח על עצמו, אז הקדוש ברוך הוא עוזרו וניצול מן היצר הרע, אבל אם אינו מפקח הוא על עצמו, ודאי שהקדוש ברוך הוא לא יפקח עליו. כי אם הוא אינו חס, מי יחוס עליו. והוא כענין מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות לג, א): כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו. והוא מה שאמרו (אבות א, יד): אם אין אני לי מי לי." וכלומר להתובננן כל הזמן לעשות חשבון נפש כשהאדם מפקח ובודק את עצמו, וכך גם במידת הכעס יכול להיות שיש בלב עדיין ויכול להיות שגם לא תמיד מצליח אך אם אתה מתבונן על דרכיך שומר ומפקח ולא מפסיק ומתיאש זו הדרך לגדול בכך.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום רב,

    חשבתי עוד על ענין הכעס: מי שכועס, בודאי שעושה דבר לא טוב, אבל האם עובר על איסור תורה או מדרבנן ?

    א. הנה החינוך (מצות תיא) ועוד הביאו מצות "והלכת בדרכיו", ומדבר שם על הכעס, ומשמע שהכועס עובר במצות עשה מן התורה [וע"ע בברטונרא בתחילת מסכת אבות מה שכתב על "משה קיבל תורה מסיני"]. האם זה נכון ?

    ב. אם זה נכון, וגם שהוא הדין לשאר המידות (רחום וחנון, וכו׳), אז מי שמתנהג במידותיו של הקב"ה, וכגון שמרחם על אחרים, האם עליו לכוון לקיים המצות עשה של "והלכת בדרכיו", כי מצוות צריכות כוונה ? והאם הדין כן אם הוא מתאמץ לא לכעוס שיכוון לקיים המצוה הנ"ל ?

    ג. כשעיינתי בארחות צדיקים (שער הכעס) עלה לדעתי בס"ד איזה רעיון, ואני פונה אל הרב שליט"א אם הדבר נכון לדעתו: מצד אחד, נראה שמקיימים מצות עשה כשלא מכעיסים, ומצד אחר כותב הארחות צדיקים (שער הכעס) "ציוו חכמים להתרחק מן הכעס עד שינהג עצמו שלא ירגיש אפילו בדברים המכעיסים אותו, עד שיעקור הכעס מלבו, וזה דרך טובה". ומשמע שזה ציווי חכמים, ולא מן התורה ? וחשבתי שאולי זה ממש דומה לשאלה שלי (ששלחתי כבר לרב שליט"א) שאם האדם כועס בלבו האם זה נקרא ממש "כועס", דנראה שיש חילוק בין הכועס בלבו לבין הכועס במעשיו, דהכועס ועושה מעשים מחמת כעסו עובר על עשה מן התורה ללכת בדרכי ה׳. אולם, מי שכועס בלבו, אבל אינו עושה מעשים מחמת כעסו, הוא לא עובר על העשה, אלא על ציווי של חז"ל שלא ירגיש האדם כעס בלבו כלל וכלל. ויש קצת סייעתא לזה שהמידה של הקב"ה היא "ארך אפים", והיינו כביכול שהקב"ה יש לו מה לכעוס, וכביכול הוא מרגיש כעס בלבו, אלא שמאריך אפו ואינו פורע מהר. ולכן, מדאורייתא מותר להרגיש כעס בלב כל זמן שהאדם אינו כועס במעשיו. והוסיפו חז"ל משמרת ועשו סייג לתורה שלא יבא האדם לידי מכשול וציוו שיתרגל האדם לא להרגיש כעס כלל בלבו (הגם שמן התורה אין זה ממש בעייתי) כדי שלא יבא לחטא הגדול לכעוס במעשיו.

    לדעת הרב שליט"א, האם זה נכון ?

    תודה רבה.

  2. המצוה של והלכת בדרכיו היא מצוה כללית שאינה נוגעת בפרטים מדוייקים, לכן לטיבותא אכן מי שעושה כך הולך בדרכי ה' ומקיים מצוה, אבל לומר על הכועס שעובר ממש בביטול עשה, אינני יודע. יישר כח על המראי מקומות היפים והמסודרים.

  3. שלום רב,

    הרב שליט"א כתב: "המצוה של והלכת בדרכיו היא מצוה כללית שאינה נוגעת בפרטים מדוייקים".

    הרב שליט"א כותב שהמצוה הזאת היא מצוה כללית, והלא אחד מכללי הרמב"ם הוא שאין למנות מצוות כלליות. ובאמת כבר כתב להדיא רבינו אברהם בן הרמב"ם (על דברי אביו בספר המצוות, מצוה ח) שאין המצוה הזאת כללית, והאריך שם והסביר (כמדומה לי) שעצם המצוה הוא מה שביארו חז"ל (ספרי יא, כב) "מה הקב"ה נקרא חנון אף אתה היה חנון…", וממילא יוצא שזה עצם המצוה.

    ולפי זה לא זכיתי להבין דברי הרב שליט"א שהמשיך וכתב: "מי שעושה כך הולך בדרכי ה' ומקיים מצוה, אבל לומר על הכועס שעובר ממש בביטול עשה, אינני יודע".

    דהנה למה לא נאמר שאם מצד אחד הולך בדרכי ה' ומאריך אפו הוא מקיים מצוה, למה לא נאמר שבהיפך אם הוא כועס ואינו מאריך אפו ואינו הולך בדרכי ה' הוא מבטל עשה ?

    אם הרב שליט"א יכול להאיר אותי.

    תודה רבה !

  4. ועוד כתב החינוך (מצוה תריא): "והעובר על זה ואינו משתדל להישיר דרכיו ולכבש יצרו ולתקן מחשבותיו ומעשיו לאהבת האל ולקים המצוה הזאת, בטל עשה זה".

    וכתב כמה דברים: להישיר דרכיו, לכבש יצרו, לתקן מחשבותיו, ומעשיו [לאהבת האל], ולקים המצוה הזאת.

    ויש להבין, דנראה שכל מה שכתב הוא קיום המצוה [להישיר דרכיו, לכבש יצרו…], ולמה הוסיף "ולקים המצוה הזאת" (שיוצא שיש עוד שלב) ?

    ואפשר לומר (אולי) שזה מצוה שמתמשכת דהיינו שהאדם צריך כל זמן לתקן מידותיו [וכמו שכתב החינוך בעצמו: "שיבחר לו האדם בכל עניניו ובכל מעשיו […] הדרך הטובה והממצעת], עד שיגיע לתכלית השלימות ונוכל לומר שהוא מתדבק במידותיו של הקב"ה. אלא שאי אפשר להגיע לדרגה הזאת שהאדם דבוק לגמרי במידותיו של הקב"ה בפעם אחת [וכמו שכתב בספר תקון מדות הנפש (בהקדמה) שינהג בעצמו המנהג הטוב עד שיהיו לו המדות הטובות כמזון ידבק בהן ולא יפרד מהן מימי נעוריו, וירגיל בהן לאט קו לקו וענין אחרי ענין, או כדברי הארחות צדיקים (בהקדמה) "כך האדם אשר הלך לפי דרכו ומנהגו, ונשקע בעמקי המידות הגרועות – צריך ללטש שכלו להבדיל בין הטמא ובין הטהור, ולהרגיל בעבודה, עד שיהיו המידות טבועות וקשורות בלבו"]. ויתכן שזה כוונת החינוך כשכתב שצריך להישיר דרכיו, לכבש יצרו, לתקן מחשבותיו, ומעשיו [לאהבת האל], שעל ידי כל זה מגיעים לשלב האחרון שהוא קיום המצוה.

    וממילא בלי זה, לא מקיימים המצוה, וכמו שכתב החינוך הנ"ל להדיא. אלמא, מי שכועס [ולא משתדל לא לכעוס], נראה שעובר על מצות עשה מן התורה.

    [וכתבתי "ולא משתדל לא לכעוס", דהמדייק בלשונו הטהור של החינוך רואה דבר נפלא: "והעובר על זה ואינו משתדל להישיר דרכיו […] בטל עשה זה", דהיינו שעצם המצוה הוא להשתדל להישיר דרכיו וכו׳, וממילא מי שהוא כעסן הרבה ומשתדל לכבוש כעסו, אלא שמידי פעם נופל, אלא שהשתדל לא לכעוס, נראה שלא עובר על המצות עשה, וזה ממש מתאים לדברי הספר תקון מדות הנפש והארחות הנ"ל שכתבו שצריך להתרגל בעבודה עד שיהיו המידות טבועות וקשורות בלבו. "ואין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו" (עבודה זרה ג ע"א)].

    ועוד פעם אני פונה אל הרב שיט"א, אם יכול להאיר אותי מתורתו.

    תודה רבה !

  5. כוונתי היתה שאין למצוה זו גדרים הלכתיים פרטניים ברורים, זה לא כמו שופר שיש לנו הלכה ברורה, כמה לתקוע מתי וכיצד, מצה בליל הסדר כמה מתי וכיצד, המצוה הזו הרעיון שלה ברור, ובכל מעשה מתאים מקיימים אותה אבל כיון שאין לה כללים פרטניים ברורים קשה לדבר ממש על ביטול עשה במעשה כזה או אחר.

  6. אני חושב שהמקור שהבאת דוקא מוכח כדבריו… לא כעס מסויים יחשב ביטול עשה, אלא מערכת חיים כללית בה האדם לא משתדל לתקן מידותיו. אבל אדם שמשתדל אלא שנכשל פה ושם, אינו מבטל עשה זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל