לתרומות לחץ כאן

בעל מלאכה שלא ביצע את מלאכתו כראוי

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
הזמנו דלת אצל מתקין דלתות כולל התקנה. הדלת הותקנה על ידו אך כעבור כמה ימים התגלה שלא חוברה כראוי למשקוף. קראנו לו שיבוא לתקן, אך הוא התמהמה. עד שהגיע לתקן, הדלת כבר נפלה מהצירים לגמרי ונגרם לה נזק. המתקין תיקן חלקית את הבעיה של החיבור למשקוף, אך תוך יום אחד הדלת נפלה שוב. כעת הוא מסרב להגיע ולתקן שוב, והדלת מונחת כאבן שאין לה הופכין.
יש לנו 2 שאלות:
א. ברור שאת הבעיה הראשונית המתקין חייב לתקן. אך האם המתקין חייב לתקן גם את הנזק שנגרם לדלת עצמה? (המתקין טוען שהיינו יכולים להוריד את הדלת מהצירים עד שיגיע לתקן, ואז לא היה נגרם לה נזק)
ב. אם אי אפשר לתקן, האם חייב להחזיר את כל הכסף/להביא דלת חדשה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המתקין שלא הרכיב את הדלת בצורה תקינה חייב על הנזק שנעשה לדלת מחמת התקנה לקויה. אם היה ניתן להוריד את הדלת בצורה קלה ולהמתין עד שיגיע להתקין שנית, אין חובה על המתקין לשלם עבור הנזק שנעשה לדלת. אבל אם מדובר בדלת הכרחית או שלא ראו את התקלה מיד, או שקשה להסיר את הדלת, חייב המתקין לשלם על נזק הדלת. ואם אינו יכול לתקן את הנזק של הדלת המקח בטל וחייב להחזיר את התשלום, או להביא דלת אחרת תקינה.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן רלב סעיף יח מבואר שאם המום לא היה נראה במקח, והמום גרם לאובדן של החפץ, כמו בשור שלא היו לו  שיניים טוחנות, ולכן מת השור, חייב המוכר להחזיר את כל הדמים. הרי לנו שמלבד המום חייב המוכר לשלם על אובדן החפץ שהגיע מחמת המום. ולכן מתקין הדלתות שלא התקין בצורה טובה ונגרם נזק לדלת, אם בקלות ניתן להמתין לתיקון הרכבת הדלת, לא ניתן לחייב את המתקין. אבל אם הדלת הכרחית או שהמתקין התמהמה להגיע חייב לשלם על נזק הדלת.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל