לתרומות לחץ כאן

גוסס

שאלה:

שבוע טוב,
לפני כשבועיים וחצי, נפטרה אימי (הכ"מ) לאחר ייסורים רבים מאותה המחלה. כשהיא הייתה על מיטתה בבית החולם, ביום – יומיים האחרונים, לא עלה על דעתנו שהיה לה דין גוסס שאסור לגעת בו, ובחוסר דעתנו נגענו בה בזה שהחזקנו לה את היד ואפילו עשינו לה מסאג' (למרות שהרופאים אמרו שהיא תסתלקי בעוד יומיים, ניסו את כל מה שבאפשרותם, וסיבה זו המשכנו לקוות ולא שמנו לב שהיה לה דין גוסס).
עכשיו אני ואבא שלי רוצים לחזור בתשובה על העוון הזה. מה מוטל עלינו לעשות בכדי לתקן את מה שהיא הייתה יכולה לתקנן בכמה רגעים ש(אולי) לקחנו ממנה ?

ועוד בנושא זה,
האם מותר לכתוב על המצבה שלה שהיא נפטרה מלאחר ייסוריים רבים, מכיוון ש(אולי) קיצרנו את ייסוריה לכמה רגעים (ואולי זה עלול לגרום לקיטרוג) ?

תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בצער על האבדה הגדולה בפטירת אמכם. מן השמים תנוחמו ולא תדעו צער. אינני יודע מדוע אתה חושב שיומיים היא גססה, זה מצב מאוד לא מצוי, גסיסה היא בדרך כלל משהו שקשור לשעה שעתיים האחרונות לכל היותר. זה שהיא היתה במצב קשה מאוד זה דבר אחר, ולא קשור לגסיסה. ודאי תוכלו לכתוב על המצבה שנפטרה לאחר יסורים קשים.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אותו מקרה היה אצלי לפני כשבע שנים אמי גססה וגוועה למוות מול עינינו ואני שלא ידעתי דין גוסס מהו הנחתי כף ידי על עיניה וקראתי קריאת שמע ולאחר כעשרים דקות או פחות היא נפטרה.
    אינני זוכר אם נגעתי בעפעפיה ממש או לא.
    מה הדין בזה? האם יש עלי עוון שפיכות דמים חלילה?
    אז לא ידעתי שאסור ואף חשבתי שאני עושה מצווה

  2. אין עוון של שפיכות דמים, אבל אכן אסור היה לגעת בה באותה שעה. ואגב גם לא היה שום ענין ותועלת בלשים לה יד על העיניים, נתינת היד על העיניים באמירת קריאת שמע היא כדי לאומרה בכוונה.

  3. אז היה אסור לגעת בה, וגם זה לא מועיל לה.. אבל לא ידעתם והכל בסדר, ואפשר לכתוב על המצבה מה שרוצים. בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל