שאלה:
חתכתי בצל בסכין בשרי על קרש חיתוך בשרי וטיגנתי את זה במחבת חלבית
כל הדברים לא בן יומו.
מה הדין הכף?
הסכין?
המחבת?
הקרש?
האוכל?
תודה רבה.
תשובה:
לגבי הקרש חיתוך נהגו להקל, שאף שדוחק הסכין אוסר את הבצל [כבר בחיתוך עוד לפני הטיגון] לענין הקרש חיתוך והסכין הקלו, ראה ס' דבר חריף פרק א סעי' יג. אולם הכף המחבת והבצל נאסרו.
מה זה אומר נאסרו צריכים הגעלה?
כן. אלא שלהגעיל מחבת זה לא פשוט, לצורך הגעלה היא צריכה להיות נקייה לגמרי, אם אפשר ללבנה זה עדיף.
מה לשון להקל שייך בקרש ובסכין? הרי הסכין בשרי והקרש בשרי, ומה לי שטוגן אח"כ במחבת חלבי? היכן מתחילה שאלה?
אכן במקרה זה אין שאלה קראתי לא מדוייק.
למה בצל אסור הרי המחבת לא בת יומא?
בצל הוא דבר חריף, למנהג בני אשכנז ודאי אוסר גם באינו בן יומו, וגם לספרדים שהגר"ע יוסף האריך לצדד שהשו"ע מיקל, בבן איש חי פרשת קרח הרי מתיר רק בהפסד מרובה, ולכן ודאי יש לעשות הכשרה.
השאר תגובה