לתרומות לחץ כאן

גרפיקאי שעובד לאירגון חסד חינם – לנכות ממעשר כספים

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרבנים החשובים שליט"א.
אני גרפיקאי ומעצב במקצועי.
בין לבין אני מתנדב בארגון של קירוב והפצת שיעורי תורה, עלוני חיזוק וכו'.
היות וזמני קצר – איני יכול להקדיש הרבה זמן לארגון, ואני רואה שחבל על הרבה דברים חשובים שאיני יכול לעשות – כי אני חייב גם לעשות לביתי וכו', אלו דברים שהייתי יכול לתרום להם מכספי מעשר שלי שמעצב יעשה זאת (כי באמת יש לי עניין שהארגון יצליח) האם אני יכול לעשות זאת לעצמי – היינו לחשב כאילו דברים מסוימים אני עושה בשכר – ואקח זאת מכספי מעשר, אציין שאפשרות זו עדיפה עלי מלקחת מעצב אחר – כי אני עושה זאת עם רגש ואינטרס שזה יצליח, יותר מאשר אם זה יהיה רק עניין כלכלי.
אשמח לקבל תשובה, תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

 

אם הנהלת האירגון מעונינת בעבודה כזו ומוכנה לשלם עליה כסף, ואתה בעצם יכול לגבות על כך כסף באופן עקרוני ובמקום זאת אתה מוותר על התשלום ועושה זאת ממעשר, זה בסדר גמור, כי בעצם אתה מוותר על משכורת שמגיע לך וזה נחשב ככספי מעשר. אבל אם הם לא מעונינים לשלם על כך כסף, מכל סיבה שהיא או שהם לא צריכים או שהם חושבים שאפשר גם בלי זה או שחושבים שימצאו מישהו אחר שיעשה להם דברים דומים ובגלל שהם לא חושבים ששווה להם לשלם על זה] ואין לך דרך להשתכר מהם, זה שהדבר שווה כסף בשוק אינו מאפשר להוציא ממעשר כספים, כי בסופו של דבר עשית להם עבודה אבל לא נתת כסף או שוויו מבחינתם כי זה לא צורך לאותו הארגון. [אמנם אם ברור שאכן הם מזכימים שזה שווה כסף וצריך ושווה להם לשלם ורק אין להם כסף לכך אך בעצמם מבחינתם וודאי שזה נצרך וניתו לראות בזה תרומה הרי שאפשר]

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אחדד יותר את המציאות הספציפית:
    הארגון מתעסק בעוד אגפים של חסד וכו', כל העניין של המדיה, עיצוב, עריכה, קיבלתי על עצמי, במחשבה שאם יכנס קצת תרומות דרך האגף הזה אקח לעצמי שכר פעוט – רק בשביל שאוכל להמשיך בעקביות, למעשה לא נכנסות תרומות (אין זמן להתעסק עם התרמות) וכשצריך להעסיק אנשי מקצוע נוספים אני משלם זאת כבר מכיסי (כספי מעשר) לדוגמה ניקוד ועריכת טקסט, צייר – אני משלם. בשדה העיצוב – בו אני מתמחה – צריך יותר השקעה ואני כאמור לא יכול לעשות יותר מדי בחינם, השאלה חוזרת: האם מותר לי להעסיק את עצמי לדברים הנוספים בשכר כספי המעשר (כמו שאני משלם לעוד אנשי מקצוע. איני יכול להגיד האם הארגון היה משלם על זה, כי אני בעצמי אחראי על כל האגף הזה ואני הורדתי מהם את העול הכלכלי של זה.

  2. לכאורה, אם במידה ויכנס כסף תיקח אותו לעצמך כמו שאמרת, ובלי כסף אתה לא מעוניין לעשות כל כך הרבה, אפשר לנכות ממעשרות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל