לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש בחופה של גרושה עם בחור

שאלה:

האם מותר לגרושה שנישאת בשנית לבחור, לסדר את הפאה שעל ראשה באופן שתראה כבחורה בזמן ה"קבלת פנים" והחופה, מחמת הבושה ?
וכיצד עליה לכסות את ראשה בזמן החופה ?

תשובה:

שלום רב,

כן, במקרה זה שיש חשש לבושה ודאי שיש על מי לסמוך. 

יש נידון כללי בכיסוי ראש בחופה, האם בכלל חייבים בכיסוי ראש או לא. עקרונית ודאי שחייבים בפרט לאשכנזים שנוהגים גם לעשות חדר ייחוד לאחר החופה וממילא היא נחשבת לנשואה לאחר החדר ייחוד הן מחמת החופה והן מחמת החדר ייחוד. וראה במשנה ברורה סי' עה ס"ק יא. ובמקרה דנן שמדובר בגרושה היא חייבת גם לפני כן בכיסוי ראש.

אולם בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' קג שדן בכיסוי ראש בחופה (לאחר קידושין ולפני נישואין). הוסיף: "וכן הוא מנהגינו שהולכין כך ביום חתונתם עם שערותיה סתורים היינו משום שבאותו פעם הולכין עמה השושבנים והרבה קרובים ונשים ליכא למיחש מידי ולא תהיה עלובה כלה לזנות ביום חופתה". כלומר, הטעם הזה שייך לכאורה גם כאשר החיוב נובע מחמת שהיא גרושה כבר לפני כן ולא רק מחמת הנישואין הללו. 

אלא שסברא זו אינה מוסכמת ראה שם בשו"ת חוות יאיר סימן קצו: "ואפילו את"ל דארוסות בזמן הש"ס היו הולכות פרועות ראש היינו מפני שהיו בימיהם האירוס זמן רב לפני הנשואין ויש כמה חילוקי דינים ביניהם כמ"ש טור וש"ע שם סי' נ"ד לכן כל כמה שלא נישאת אפשר שגם בהילוכה ומלבושיה היה כמנהג הבתולות והכי משמע בש"ס מש"כ בימינו דאין בין קידושין ונישואין כלום כל שנתקדשה ראוי שתתנהג כמנהג נשים ולהתכסות בצעיף ואפילו תרצה להתכסות ברדיד כמנהג בתולות הוא נגד דת יהודית כמ"ש שם סי' קט"ו".

לכן, גם אישה שנוהגת היום כפי שרוב בנות ישראל נוהגות לכסות את ראשן בחופה, יכולה לעשות עם הפאה כרצונה שייראה שיער טבעי, ויש על מי לסמוך כאמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל