שאלה:
האם משהו שהיו רק בריקודים של חתונה ולא בסעודה יכול להיות פנים חדשות בשבע ברכות בלילות אחרות?
תשובה:
שלום רב,
אם הוא הגיע רק לריקודים שלאחר הסעודה ולא השתתף בסעודה או בחופה הוא נחשב לפנים חדשות בימי השבע ברכות.
מקורות:
מבואר בשו"ע אבה"ע סי' סב סעי' ז': "במה דברים אמורים, כשהיו האוכלים הם שעמדו בברכת הנשואין ושמעו הברכות, אבל אם היו האוכלים אחרים, שלא שמעו ברכת נשואין בשעת נשואין, מברכין בשבילם אחר ברכת המזון ז' ברכות, כדרך שמברכין בשעת נשואין, וי"א שאפילו היו בשעת החופה ושמעו הברכות, אם לא אכלו שם עד עתה, מקרי פנים חדשות ומברכים בשבילם ז' ברכות אחר ברכת המזון, וכן פשט המנהג". כלומר, המנהג הוא שהעיקר אם היו בסעודה אז אינם פנים חדשות. ואם לא אכלו בסעודה הם יכולים להחשב לפנים חדשות. אמנם בלשון הרמב"ם (פ"ב מהלכות ברכות משמע שהעיקר אם הם כבר שמעו בחתונה זו שבע ברכות. אבל המנהג הוא כפי שכתב השו"ע שאם כבר השתתף בסעודת הנישואין שאז אינו נחשב לפנים חדשות. לכן במקרה כזה שלא היה בחופה ולא השתתף בסעודה לכו"ע הוא נחשב לפנים חדשות בשבע ברכות.