לתפוס כספים מהמדינה

שאלה:

א. מנלן שהכספים הם כספי ציבור,
הם כספים שנגנבו ממכם וממני,
והוי כמי שתופס ממי שגנבו.
ב. נבחרי ציבור אלו, לא נבחרו באופן הראוי,
שהרי השופט שלא נבחר פוסל את מי שלא מוצא חן בעיניו, ומכשיר את הערבי המחבל.
וגם הרבה פתקים נפסלים שלא בצדק, כפי
שראינו במערכות בחירות אלו שהמנדטים עולים
ויורדים לפי עיניהם של ועד הבחירות המרכזית.
ג. מעולם לא שמענו מאן דהו מגדולי ישראל,
שאוסר לזייף בבחירות, ולבחור בת"ז של מישהו
אחר (זולת כשיצא שכרו בהפסדו)
ד. החזו"א במס' ב"ב דף ה או דף טו, נשאל
בעובדא "שהעירייה" הורה להרוס מרפסות שיש
בהם משום סכנה. ופסק שאין להעירייה דין ז'
טובי העיר כיון שלא נבחרו לשם שמים, עיי"ש.
ה. וכאן הבן שואל, למה? למה יהיה אסור לגנוב
מאלו שעושקים אותנו.
ולשם המחשה: נקנסתי ב500 ש"ח עבור אי עטיית
מסיכה. שילמתי להם צק, הצק חזר. האם אני מחוייב
לשלם. כיון שאסור לגנוב מן המדינה, שהרי נבחרו כמו
ועד בית, ואם כן כיון שהחליטו שמי שמתפלל בביהמ"ד
או ח"ו אינו עוטה מסיכה נקנס ……

תשובה:

שלום וברכה,

הנושא של דינא דמלכותא הוא נושא סבוך שאין לא סוף. וכל אחד יעשה כהוראת רבותיו. הכעסים שיש בלבם של האזרחים לא אמורים לקבוע את ההלכה, אלא יש לעיין בדברי גדולי הפוסקים שמימיהם אנו שותים. ראה בספר דינא דמלכותא של הגאון הרב דוד שור שאסף וקיבץ את כל דברי הפוסקים בדבר זה.

המחלוקת של הפוסקים הנו אך ורק לגבי גביית מיסים ותוקף של דינא דמלכותא. אולם אין כל היתר לגנוב מהמדינה מאחר והם אינם מוגדרים כליסטים שכבשו בזרוע. כן דעת הפתחי חושן והגאון השבט הלוי ראה כאן. והשבט הלוי יוצא בחריפות נגד השמועה שתולים באילן גדול [מסתבר שכוונתו לחזו"א] שמותר לגנוב מהמדינה.

ויה"ר שנזכה לגאולה שלימה ויתקיים בנו להעביר ממשלת זדון מן הארץ. 

בהצלחה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל