לתרומות לחץ כאן

מעיין לטבילת כלים – דווקא בארבעים סאה

שאלה:

שלום,
כתוב במשנה שמעיין מטהר בכלשהו ולא צריך דווקא ארבעים סאה (בניגוד למקווה שמי גשמים מכונסים שם) , ברם קראתי בכמה ספרי הלכה שלטבילת כלים צריך מעיין שיש גם בו שיעור של ארבעים סאה. מה פשר הדבר? תודה!

תשובה:

שלום וברכה

הטעם לכך שבטבילת כלים מגוי החמירו יותר משאר טומאה להצריך גם במעיין ארבעים סאה, משום שנאמר בכתוב אך במי נדה יתחטא ואין אשה טובלת אלא בארבעים סאה כלומר שאלו הם המים שנקראים מי נידה, ראה סמ"ק קצ"ט, וראה תוס' עבודה זרה עה ב שטבילת כלי חידוש הוא ואין לך אלא חידושו שבתורה בארבעים סאה, וראה בטור בסי' קכ שהאריך לדון בדברי הסמ"ק.

מקורות:

תוס' עבודה זרה דף עה עמוד ב

מים שהנדה טובלת. אע"ג דרביעית סגי להטביל מחטין וצינוריות מדאורייתא היינו טבילת טומאה אבל טבילת כלי מדין חידוש הוא ובעי מ' סאה:

טור יורה דעה סי' קכ

הלוקח כלים חדשים מן הנכרי – אסור להשתמש בהן עד שיטבילם טבילה הוגנת בלא חציצה במקוה של ארבעים סאה.

וכתב בספר המצוות: אבל לא במעין, אע"ג דמעין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן הנכרים צריך מ' סאה. ולא נהירא, שאין להחמיר בטבילה זו טפי מבטבילת טמאה, דלא ידעינן להך אלא ממנה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    כאשר מדובר במ' סאה במעיין, האם הכוונה פה שארבעים סאה צריך להיות דווקא במקום שמטבילים שם כלים או שצריך להיות מ' סאה בכל אורך של מעיין (בסך הכל) ?

  2. די בחיבור למקוה של ארבעים סאה, ראה ערוך השלחן קכ יא. באופן כללי צריך מומחיות לדעת באיזה מעיין או נחל אפשר לטבול, שלא יהיה מצב של רבו הנוטפים על הזוחלין.

  3. תודה. ומה עם אין שם מקוה אלא מעיין שנובע מהארץ וקילוח שלו (זרם) שמתפשט על פני הארץ, האם די בזה שיש מ' סאה בכל אורך או צריך שיהיה דווקא במקום שמטבילים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל