לתרומות לחץ כאן

שניצל תירס שקיבל אדים מבשר – המתנה שש שעות

שאלה:

שמתי בתנור קטן (טוסטר אובן) :בכלי אחד עוף עם מעט רוטב והכלי פתוח,על המגש שעליו היה מונח הכלי עם העוף חממתי שניצל תירס פרווה.האם מי שאכל את השניצל תירס צריך להמתין 6 שעות כדי לאכול חלב?

תשובה:

שלום וברכה

השניצל בחזקת בשרי ואסור לאוכלו עם חלב, אבל לא צריך להמתין שש שעות.

מקורות:

ראה שו"ע ורמ"א סי' קח סעי' א. על בליעות בלבד לא ממתינים שש שעות, רק על ממשות של רוטב.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום וברכה לכבוד הרב,
    הרי אם השואל בנתונים שהציג ירצה לחמם/לאפות בו ביום משהו חלבי בתנור הוא יצטרך להכשיר את התנור בניקיון יסודי והפעלה על חום מרבי לחצי שעה כפי שרבות התשובות לשאלות כאלו שניתנו באתר, לכאורה אני מבין שהאדים הם ממשיי'ם והופכים את התנור לבשרי על ידי שנבלעים בו, אם כן מדוע ששניצל התירס ימלט מלהכיל עליו דין בשרי? הרי פה ופה מדובר על בליעות?

  2. בנושא ההמתנה שש שעות נתנו שני טעמים בראשונים: א. שמא נתקע בין השיניים. ב. שמא יהיה טעם בחיך של בשר. לכן למשל אדם שהכניס לפה נוזל בשרי ופלט אינו חייב להמתין. אדים שלא היתה להם כוונה ואין בהם ממשות בשר, גם הם לא נכללים בטעמים הנ"ל. למשל, כאשר לוקחים בכף בשרית מלוכלכת מעט ברוטב בשר אורז וכדומה ולא רואים ממשות בצלחת, אין המתנה שש שעות כידוע, כלומר הגדרים שונים בין שני דינים אלו.

  3. ראשית תודה על הדברים. אך עוד אתקשה להבין משהו בבקשה:
    הרב כתב "אדים שלא היתה להם כוונה ואין בהם ממשות , גם הם לא נכללים בטעמים הנ"ל." והרי נראה שאף אחד לא רוצה להחשיב את האדים בתנור ולו רק כדי שתוסר ממנו הטרחה להכשירו, ובכל זאת מורים אותו להכשירו? אז בכל זאת יש הבדל בין כלים למאכל בנושא זה? או שמא זה נתון להכרעת מורה ההוראה שכמות האדים היא ממשית ומכוונת ושלא כדעת בעל התנור?

  4. לא הבנת כלל את כוונתי, אסביר: יש הבדל בין הנושא של בשרי או חלבי לענין אכילה ביחד או שימוש בכלים, לבין הנושא של המתנה שש שעות, שזו תקנה מיוחדת מטעמים מסוימים.

  5. תודה כבוד הרב שוב, רק בלי להטריח את הרב אבקש בבקשה אם הרב יוכל לאשש שהבנתי את דבריו תוך שבעז"ה יתברך אני מציג דוגמא מדבריו הנ"ל: דין זה של לקיחת אורז בכף בשרית מלוכלכת בקצת רוטב בשרי ונתינתו לצלחת כאשר לא רואים ממשות בצלחת אינה הופכת אותי ל"בשרי" להצריכי המתנת שש שעות בעוד שאם ההיתי מצמיד את הכף הנ"ל לסיר חלבי רותח היא היתה מטריפה אותו(או שלא?) תלוי ומבוסס על טעמי הראשונים ותקנה מיוחדת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל