לתרומות לחץ כאן

רבנים של שקר

שאלה:

ראיתי שבהרבה ספרים של רבי נחמן(שרבי נתן תלמידו המובהק כתב)שרבנים שהם מפורסמים הם רבנים של שקר והם יותר גרועים מכולם כי הם בעצם קרובים לאמת אבל לא עד הסוף, שזה יותר גרוע משקר מוחלט כי בשקר מוחלט אפשר להבדיל. בקיצור כל מי שמפורסם, רודף כסף וכבוד, שזה בערך כל רב בימינו (עושים כסף מהלימוד תורה ותוך כדי משנים אותה קצת כדי שהציבור שלהם יהיה מרוצה) האם יש אמת בדברים האלה, כי אני מרגיש עכשיו שאני לא מסוגל להאמין לשום רב ומתייעץ רק עם אנשים צדיקים שלא מגדירים את עצמם כרב אלא כאנשים פשוטים.האם יש אמת בדברים האלו?מבולבל ומתוסכל שאף אחד לא מדבר על הדברים האלו, הרי צדיק אמיתי שמלמד תורה, עושה זאת בלי קשר לתאבה הגדולה ביותר של הדור שלנו שזה כסף (שמוביל לכבוד).מלא אנשים צדיקים ממש שהכרתי במהלך חיי מסתייגים מהשאלות האלה ואני שואל למה?למה שלא נציג את האמת כפי שהיא?אולי כי אז כולם יבינו שעבדו עליהם?שוב, לא בא להתריס רק רוצה לדעת מה היא האמת

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

מה שאתה אומר חסר הגיון כמובן… הרי תמיד קהילות ישראל חיפשו רבנים תלמידי חכמים גדולי תורה שיעמדו ברבנות העיר, ורבים מאוד מגדולי ישראל אכן שימשו ומשמשים בתפקידים כאלו ואחרים, מטבע הדברים… וכי את מי נמנה למשרות אלו אם לא את מי שראוי לכך… אין הגיון לומר שכל גדול בתורה שאנשים בחרו בו לרב יורד ממעלות ומקבל את התואר הנכבד "רב של שקר", זה הרי חסר הגיון לוגי בסיסי… לכן הייתי מסייג את דבריך, ואומר שזה שאדם נושא בתפקיד מסויים לא תמיד מחייב שהוא גדול בתורה, היו לנו בהיסטוריה גם אנשים שקיבלו משרות בגלל פרוטקציה כזו או אחרת, וכדומה, אבל ודאי רוב ככל הרבנים אנשים יראי אלוקים. הבחירה שלך ברבך לא תעשה על פי משרתו וגובה משכורתו אלא לפי ההיכרות שלך איתו או מקובלותו על ציבור תלמידי החכמים, שזה המבחן האמיתי לאישיותו וידיעותיו ויראתו. העיקר להתרחק מאנשים שמוכרים מיסטיקה, קבלה או ברכות מבקשים כסף מספרים ניסים וישועות, אלו לא רבני אמת ולא רבנים בכלל, רק מי שבקי בתורת הנגלה ומלמד תורה והלכה, צנוע וירא שמים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה,

    קראתי את דברי השואל והיות ואני מגדיר את עצמי כחסיד ברסלב (אבל באמת רחוק מכך) אנסה לתת סקירה קטנה של המושג שנקרא מפורסמים של שקר (מש"ש בלשון חסידי ברסלב).
    ר' נחמן הולך בהמשך לתורת החסידות שמדברת על תפקיד הצדיק בעולם כמו שראינו את משה רבינו (ויאמינו בהשם ובמשה עבדו) אך הוא מחלק בין צדיקי אמת, צדיקים ומפורסמים של שקר (בלי לדבר על שדים יהודיים כדברי הזוהר).
    יש דיון שלם אצל גדולי חסידי ברסלב מה הפירוש שנקרא מפורסמים של שקר, לצערינו כיום השיח בברסלב חלקו נובע מטעות. יש שני דעות רוווחות שאחת אומרת שכל מי שחולקו על צדיק האמת נחשב כמפורסם של שקר הודעה השנייה טוענת שכל מי שמפרסם יותר ממה שהוא באמת הוא נחשב מפורסם של שקר.חשוב לציין, זה יכול להיות בן אדם ענק בתורה ובמצוות אבל ברגע שהוא מפורסם יותר ממה שהוא קיים בו פגם מסויים שבעקבותיו יש דברים שהוא לא יכול לפעול.
    אין צורך להסתכל בחשדנות על כל אחד אלא ההיפך, ההוראה של רבי נחמן מברסלב להתפלל, להתפלל ועוד פעם להתפלל שהקב"ה ינחה אותך אל צדיק האמת ולהתרחק ממפורסמים של שקר ובעקבות התפילות אנו מאמינים שהקב"ה ינחה אותנו אליו.

    זאת ועוד, ר' נתן (התלמיד הכי מובהק של ר' נחמן) אומר שעדיף להאמין בכולם חלביות פתח מאמין מאשר לכפור ואז אולי תפספס את הצדיק האמיתי (שלא תמיד נראה לנו ככזה).

    מקווה שעזרתי והבהרתי.

  2. הסברת מעולה. חשוב לציין שגם אם אדם אינו צדיק הדור, אבל הוא תלמיד חכם וירא שמים ומשתדל ומעלתו רבה על פני השואל, אזי השואל יכול הרבה לקבל ממנו, ורק גאווה היא לחשוב שאם הרב אינו המושלם שבדור אין לי מה לשמוע ממנו… איזה הוא חכם המכיר את מקומו.

  3. יש לציין שמילת הקוד הברסלבאית 'מפורסמים' הכוונה בעיקר לאדמו"רים חסידיים, ולא לרבנים מורי הוראה שסמכותם מתבססת על ידיעתם בתורה, אותם חסידי ברסלב בכל הדורות כיבדו והעריכו, וזה כך גם כיום בקהילות הוותיקות והאותנטיות.

  4. ככלל אנחנו בעד לומר רק דברים טובים על רבנים ואדמורי"ם שכוונתם לשם שמים, ומי שכוונתו לכבוד ולהתגדל ואינו רב של אמת, אכן הוא אינו כזה.. בדרך כלל זה ניכר מהתנהגותו ומי שחכם דבק בתלמידי חכמים אמיתיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל